Inlägg 2 av
4
2007-03-14, kl 18:08
PerÖberg
Inlägg: 1918
Jag sitter i Indien o inte Thailand, men ett par kommentarer:
Om du surfar runt lite hittar du fler svar via en del gamla trådar.
När du importerar betalar du TULL och tullen bestämmer EU men
framgår av svenska tullens hemsida - sök info för företag och därefter
TARIQ som systemet heter. Du måste dels hitta varan, så du får
statnummret, dels välja Thailand som avsändarland - tullen för samma
vara kan vara olika från olika länder.
Notera att några få varor från några få länder kräver importlicens. Se Kommerskollegiums hemsida för de hanterar denna del.
Sedan betalar du MOMS på varans värde plus transport o tull. 25% normalt.
Om du inte tullar in själv skall du betala en speditionsfirma som
gör det jobbet åt dig - om du inte får varorna med kurir eller
postpaket får då sköter kurorföretag respektive posten om det men tar
betalt från dig.
Fraktpriset är högt, per kg, för första kilona men sjunker sedan. Ju högre vikt desto större rabatt per kg.
Så beror det på HUR du skickar. Ytfrakt (båt mm) lönar sig bara
om du skickar MYCKET eller TUNGA saker. Men det finns såpass många
olika avgifter att för småleveranser är det billigare med flygfrakt
faktiskt.
Att sammordna varor på samma ställe är en bra ide i och för sig. Men innehåller några olika problem.
Du måste ha någon som koordinerar, kanske ett svenskt eller thailändskt speditionsföretag - som naturligtvis tar betalt.
Vissa exportörer vill inte leverera i det egna landet - i detta
fall Thailand. Det kan bero på att de får skattelättnader om de har
100% export eller att de får pengar av staten om de exporterar. Då
kommer de inte heller att acceptera ditt förslag.
Men huvudpunkterna kan sammanfattas så här:
Det är svårt att importera små mängder. Du kåste komma upp i volymer -
för många varor. Eller så åker du ner själv, köper in och packar
så att säga din egen container.
Och du måste ha en marknadsföringsplan på hur du säljer grejerna. Många
som startar import "glömmer bort" / har inte förstått vikten av en
marknadsföringsplan och att man budgeterar pengar på marknadsföringen.
Bara för att man har varorna blir de inte sålda. Tänk också på att
priset du handlar för i Thailand skall vara ca 20% av slutpriset till
slutkund i Sverige för att fungera - annars kännar du noll eller gör
förlust.
Lycka till
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat