Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Importera/Köpa in utan mellanhand???

Inlägg 1 av 9

2004-10-30, kl 17:59

username

Ajsie
Yoo

Inlägg: 3

Importera/Köpa in utan mellanhand???

Hej!

Jag undrar varifrån de stora företagen - som t.ex. Siba, Onoff och alla andra databutiker - massimporterar sina datorvaror. För att komma i vinst per såld måste de ju ha importerat/köpt direkt utan mellanhand. Är det inte så? Men då undrar jag om det är direkt från tillverkarna de köper ifrån.

Vi säger så här. På Siba finns det bärbara datorer av Acer. Köper Siba in de bärbara datorerna direkt från Acer som är tillverkaren?

*En som undrar*

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2004-10-30, kl 19:09

username

Martin
Fredrik

Inlägg: 24

Ja, dom köper från,i detta fall, från Acer´s fabrik i Asien direkt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2004-10-30, kl 20:33

username

Ajsie
Yoo

Inlägg: 3

Jo men om vi antar det är en liten databutik i sverige. Hur köper dom in?? Dom ska ju inte köpa in lika stort antal som siba kanske men mycket ändå för att kalla det för massinköp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2004-10-31, kl 11:18

username

David
Gidlund

Inlägg: 23

Hej! tänkte lysa upp din fråga lite.. du undrar vart man köper in om man har ett litet företag och vill köpa in ett mindra antal! DE GÅR INTE!! du kan helt omöjligt utan stora pengar och resurser köpa in från fabrikerna.. du skulle få kontakta och övertala hundratls fabriker!! (det hände mig) jag blev tvungen att ta kontakt med (som många små butiker på interet) en Återförsäljare som redan har gjort allt jobb... alltså en som tex komplett, smg mf. hoppas det kunde hjälpa dig...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2004-10-31, kl 20:43

username

Ajsie
Yoo

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej! tänkte lysa upp din fråga lite.. du undrar vart man köper in om man har ett litet företag och vill köpa in ett mindra antal! DE GÅR INTE!! du kan helt omöjligt utan stora pengar och resurser köpa in från fabrikerna.. du skulle få kontakta och övertala hundratls fabriker!! (det hände mig) jag blev tvungen att ta kontakt med (som många små butiker på interet) en Återförsäljare som redan har gjort allt jobb... alltså en som tex komplett, smg mf. hoppas det kunde hjälpa dig...



Så du menar att t.ex. nån databutik i Malmö köper in från komplett (som ex.)? Men de måste ju fortfarande hålla sina priser konkurrenskrafigt jämfört med stora butikskedjor som SIBA ONOFF osv. Behöver de inte betala mer till komplett än vad ONOFF skulle betala till ACER (tillverkarna) direkt? Isåfall tjänar de ju inte så mycket pengar på per såld ifall de betalar mer för att köpa in och måste sälja ut för rimligt marknadspris. Några kommentarer?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2004-10-31, kl 21:39

username

David
Gidlund

Inlägg: 23

Citat:

Ursprungligen postat av:

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej! tänkte lysa upp din fråga lite.. du undrar vart man köper in om man har ett litet företag och vill köpa in ett mindra antal! DE GÅR INTE!! du kan helt omöjligt utan stora pengar och resurser köpa in från fabrikerna.. du skulle få kontakta och övertala hundratls fabriker!! (det hände mig) jag blev tvungen att ta kontakt med (som många små butiker på interet) en Återförsäljare som redan har gjort allt jobb... alltså en som tex komplett, smg mf. hoppas det kunde hjälpa dig...



Så du menar att t.ex. nån databutik i Malmö köper in från komplett (som ex.)? Men de måste ju fortfarande hålla sina priser konkurrenskrafigt jämfört med stora butikskedjor som SIBA ONOFF osv. Behöver de inte betala mer till komplett än vad ONOFF skulle betala till ACER (tillverkarna) direkt? Isåfall tjänar de ju inte så mycket pengar på per såld ifall de betalar mer för att köpa in och måste sälja ut för rimligt marknadspris. Några kommentarer?




joo men man skaffr självklart ett återförsäljar konto med bra priser

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2004-12-24, kl 03:17

username

John
Forsberg

Inlägg: 5

Hej! Jag har arbetat på LG i sverige. OnOff beställer iaf LG,s data skärmar, brännare mm från LG´s skandinavien lager i Sverige (sthlm). Från det lagret går ALLT ut till dem skandinaviska återförsäljarna. Ja ibland så skickas dem direkt till OnOff, det är ju ingen idé att lasta ur en lastbil och lasta in det igen, men ordern går fortfarande genom LG Sverige. Det sitter säljare på LG i sverige som har kontakten med återförsäljare, större ordrar blir ju bättre pris osv. Men ALLA beställer från LG Sverige, stora som små. Spelar ingen roll om du ska ha 1000 plasma eller 1 mp3 spelare. Skulle tippa på att Acer också har eget lager i skandinavien och egna försäljare! Ej säker men sannolikt är det så. [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2004-12-24, kl 03:33

username

John
Forsberg

Inlägg: 5

Det jag menar är att siba, OnOff mm INTE köper direkt från någon tillverkare i Asien!!! Kan inte tänka mig det iaf.
Dem köper troligtvis av en generalimportör eller av märkets närmaste filial. Tex, Europa försälning och lager el. skandinaviens , sverige osv. Du förstår säkert vad jag menar. På så sätt har märkena mer koll på deras produkt och produktnamn på marknaden. [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2005-10-16, kl 22:50

username

Robin
Bentley

Inlägg: 1

HEJ!
Jag ska börja ta in data produkter från asien och skulle vilja ha hjälp om det är nån som har nån sida som är bra och stor man kan gå in och kolla på eller om det är nån som har kontakter kan betala bra i så fall.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat