Inlägg 2 av
12
2007-08-03, kl 23:41
PerÖberg
Inlägg: 1918
Jag hjälper ibland företag att ordna finansiering via investerare.
För att göra en lång storry kort:
1. De investerar INTE i "vanliga nystartarföretag". De investerar i första hand i företag med en produkt/tjänst som är unik och/eller ha en stor tillväxtpotencial. Ny teknik, IT och medicinska produkter mm är exempel på områden av intresse.
2. Nästan alltid krävs ett AB, inte enskild firma.
3. Pengarna sätts in mot att:
-Det finns ett avtal.
-De får x% av företaget.
-De får inflytande, styrelsepost.
-Det finns en ordentlig projektrapport med en riktig budget inklusive 5 års projicerad Vinst o Förlust, Balansräkning och "Cash Flow". Rapporten måste berätta "allt" om produkten/tjänsten, om planerna, om konkurenterna, om varför du skall lyckas, om dig själv och ev. andra som står bakom projektet, osv.
4. Du måste också erbjuda en så kallad "exit". Allstå hur de kan lämna företaget med vinst efter 3 till 5 år.
-Det kan vara att du köper loss deras andel.
-Det kan vara att företaget börsnoteras, osv.
5. De förväntar sig minst 5 ggr insatta pengar, helst 10 ggr på denna period.
Ungefär så.
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
12
2007-08-04, kl 01:00
PerÖberg
Inlägg: 1918
Det finns ju Affärsideer som inte kostar så mycket pengar.
Men de handlar om HÅRT arbete, envishet och oftast att man arbetar med andra, osv. Och min erfarenhet från Starta Eget-besökarna är att 98% inte är intreserade. Jo om de ser frågan först, men så fort de ser arbetet backar det. Många lever i en dröm om att kunna arbeta 3 timmar om dagen och håva in miljoner. Men utan pengar gäller HÅRT arbete 6-7 dagar i veckan, och inte 3 timmar om dagen utan MINST 8, ofta fler. Visst finns det en grad av frihet i det, men inte frihet från arbetstid utan att man är sin egen boss.
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 7 av
12
2007-08-06, kl 15:03
PerÖberg
Inlägg: 1918
Louise
Visst så är det. Man har iden - vet vad man skall göra, men pengarna saknas och det är svårt att fixa till det.
"Mammaledigt". Låter i och för sig som om du då har ett litet barn och att kombinera en ny butik (arbeta 16 timmar om dagen i början, dels när butiken är öppen men sedan byråkrati, lägga varor i hyllorna, beställa ...) är kanske inte optimalt.
Men om du vet vad du vill:
1. Gör en RIKTIG affärsplan med en RIKTIG budget.
2. Ta reda på vad det kostar att dra igång på riktigt. Kolla upp lokalkostnaderna, leverantörerna och deras priser, ja ALLT. Beräkna hur mycket du kan sälja. Behöver du anställda. Beräkna allt så du vet exakt vad det handlar om.
3. När du vet detta se:
a. Vad det kostar
b. Vad du kan tjäna de första 3 åren.
c. Hur mycket du behöver låna/få investerat.
4. Kan detta bli lönsamt, om svaret är NEJ, glöm det. Annars:
5. Kolla hur mycket du behöver. Och "samla in slantar":
a. Kanske du kan hitta partners - men se upp för konflikter, skriv riktiga avtal från början.
b. Kan du hitta vänner o bekanta. Som vill investera. Kanske du kan starta ett kommenditbolag. Ett företag där du är obegränsat ansvariig och de andra bara riskerar sina insatta pengar. Du bestämmer men de är med o delar på vinsten.
c. Kan någon gå i borgen för banklån.
Och så vidare.
Det gäller att krångla sig runt det hela.
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 10 av
12
2007-08-07, kl 11:43
PerÖberg
Inlägg: 1918
Den som är envis lyckas ofta.
Men om man tror att det är lätt - så blir man besviken.
Omöjligt - Nej inte. Eller som jag hörde en person säga som skulle paddla hundratals mil efter en flod: "Det är bara nästa kilometer som gäller". Man tar en sak i taget. Tar kanske dubbelt så lång tid att komma igång som man tror innan man startat förberedelserna. Osv.
Med en anställd är det verkligen viktigt att du ser att du får tillräcklig marginal. Lönen tickar ju på liksom. Glöm inte bort arbetsgivaravgiften. Och fundera på vad som händer om och när din anställd blir sjuk.
Ett nytt centrum kan vara "helt rätt läge". Vilket är värt jättemycket. Skillnaden mellan att lyckas eller inte. (Många sattsar på låg hyra men får fel läge och ingen omsättning som räcker.)
Men en sak till är att ha rätt varor som hänger på galgarna. Så otroligt lätt att köpa in plagg man själv gillar - men det är kunderna som bestämmer.
Marknadsföring och "erbjudanden" är nyckeln till framgång. Läs gärna boken Gerillaföretagaren och bli inspirerad om hur du billigt kan marknadsföra dig.
Lycka till
Per
(Har egen klädesfabrik i Indien).
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat