Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

kan jag uppfattas som anställd som säljagent för A- bolag?

Inlägg 1 av 8

2007-05-30, kl 16:56

username

Medlem
#43161

Inlägg: 9

kan jag uppfattas som anställd som säljagent för A- bolag?

Jag är säljagent och har endast en kund att fakturera , nämligen min uppdragsgivare. Jag fakturerar min uppdragsgivare på min provision av sålda produkter. Min uppdragsgivare säjer att de nu kan komma att få betala arbetsgivaravgifter för mig då jag i princip uppfattas som anställd. Vad gäller här igentligen , jag driver ju enskild firma och bär upp mina kostnader själv.

Tacksam för svar. 

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2007-05-30, kl 17:26

antonio

antonio

Inlägg: 240

Inlägg 3 av 8

2007-05-30, kl 17:59

username

Medlem
#43161

Inlägg: 9

tack för ditt svar, jag ska kolla upp detta vidare.
Mvh/camilla

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2007-06-01, kl 10:06

Nutek

Nutek

Inlägg: 17

 
Hej!
 
Det lutar åt att din verksamhet kommer att uppfattas som en så kallad förtäckt anställning.
 
Aktiebolaget kommer då att bli tvungen att betala arbetsgivaravgifter för dig. Ett av huvudrekvisiten för att en verksamhet ska betraktas som en näringsverksamhet är att verksamheten bedrivs självständigt i förhållande till sina uppdragsgivare. En verksamhet får inte på något sätt vara beroende av en och samma uppdragsgivare. Istället ska du vara öppen för uppdrag från ett flertal uppdragsgivare. Ett stort antal uppdragsgivare talar för att självständighet föreligger.
 
Därtill sker även en bedömning om du i din verksamhet använder dig av egna hjälpmedel och lokal. Bedriver du din verksamhet i aktiebolagets lokal och med aktiebolagets hjälpmedel talar även det emot självständighetsrekvisitet.
 
Vidare tittar man även på om du tidigare har varit anställd hos aktiebolaget. Även det skulle tala mindre för att din verksamhet kan anses som självständig. En bedömning görs även ur perspektivet om ditt företag tar en egen ekonomisk risk, om arbetet utförs med en egen arbetsledning eller om ditt företag marknadsför sig med ett eget namn.
 
I ditt fall låter det som om det rör sig om ett anställningsförhållande eftersom aktiebolaget är din enda uppdragsgivare och du säljer aktiebolagets varor.
 
Startlinjen, Nutek www.nutek.se/foretagsinformation

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2007-06-01, kl 12:25

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Solklart, med nuvarande upplägg är du anställd.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2007-06-01, kl 15:40

username

Medlem
#43161

Inlägg: 9

ok,jag får börja sälja fler prod. Tack för svaren.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2007-06-01, kl 15:54

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är inte antalet produkter som är det viktiga utan antal kunder.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2007-06-01, kl 16:20

username

Medlem
#43161

Inlägg: 9

.......jag menade uppdragsgivare att kunna fakturera på säljprovision tex. Mvh/Camilla

Inläggets betyg
Svara Svara med citat