Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Webb & E-handel

Kan man ha en webshop utan lager?

Inlägg 1 av 9

2009-11-02, kl 15:54

echX

echX

Inlägg: 12

Kan man ha en webshop utan lager?

Jag tänkte starta upp en Webshop för populära leksaksmärken jag har sett på resor utomlands m.m. Utbudet i Sverige är så begränsat, men i länder som exempelvis USA så fullkomligen svämmar marknaden över av produkter. Det handlar dock om redan etablerade varumärken i Sverige som LEGO etc. så att folk inte behöver ta till sig nya intryck i den utsträckningen. På så sätt blir det lättare för dem att identifiera produkten på en gång.

Problemet är ju att starta upp en webshop med ett lager, det medför ju praktiska detaljer som import, behov av lagerplats, kostnad för lager m.m. För att inte tala om investeringskostnad. Jag vill driva detta vid sidan om mitt arbete, så det är heller inte tänkt att jag ska leva på det (till en början i alla fall).

Min tanke är att erbjuda de produkter jag hittat i en webshop där kunden får lägga sin order, sedan gör jag själv en beställning från den utländska grossisten. Efter det lägger jag på min vinstmarginal och levererar till slutkund. På så sätt undviker jag också att grossisten exkluderar mig ur avtalet och fortsätter att direktsälja till mina kunder i fortsättningen.

Kan en sådan idé fungera tro? Är lite rädd för att kunder som beställer i webshopar vill ha sina saker nu och inte vänta ett par dagar... Dock handlar det ju om produkter som inte finns på den svenska marknaden...

There’s no sense crying over every mistake - You just keep on trying till you run out of cake (^^)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2009-11-04, kl 16:58

username

europe
shipping

Inlägg: 7

Hi ,

Please contact us at europeshipping and we will supply you ,
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2009-11-22, kl 16:59

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 2

Jag har precis samma fråga fast det gäller hund och kat produkter. Ser fram emot ett vettigt svar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2009-11-24, kl 17:58

Frezie

Frezie

Inlägg: 24

Det som du efterfrågar kallas för dropshipping.
Med droppshipping finns varorna kvar hos grossisten. När kunden beställer en vara i din webshop meddelar du grossisten det och de skickar då varan till kunden.
På så sätt behöver du inte investera i ett lager.

Ett tips är att kolla in på www.grossist.se, ta kontakt med företag inom önskad kategori och fråga om dom kan erbjuda dropshipping.

www.getstarted.nu
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2009-12-02, kl 14:58

username

Jennifer
Nyberg

Inlägg: 2

Den här tråden var precis vad jag själv letade efter. Jag hittade dock inte något företag inom det område jag är intresserad av på www.grossist.se och undrar därför om det är vanligt att företag godtar dropshipping eller om det mest gäller väldigt stora eller dyra produkter?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2009-12-02, kl 15:21

Frezie

Frezie

Inlägg: 24

Det är helt olika från företag till företag. Det jag brukar göra då jag söker grossister är att hitta vilket märke jag vill sälja och ringa till dom och fråga.

Det finns också flera företag som arbetar som endast med grossister.
Hittade en sida till med lite grossister.
http://www.grossistkatalogen.se/

Men som skrivet, jag rekommenderar att man ringer direkt och frågar om möjligheterna. Jag vet att företag som te x komplett.se erbjuder antingen dropshipping eller att man kan hämta ut produkter direkt i hämtbutik (ligger i samma hus som posten i göteborg, så det är perfekt)

www.getstarted.nu
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2009-12-02, kl 16:26

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 2

Har själv drivit en webshop utan lager i flera år, samlar in order i shoppen och beställer varorna i europa för leverans till kund. Problemet du har är tull. höga frakter, och när det gäller leksaker ska dessa vara godkända för försäljning i EU. Du bör kolla upp om dessa är godkända först. Vänd dig sedan till grossisten i europa eller starta där.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2009-12-03, kl 15:15

username

Tord
Sandin

Inlägg: 1

Jag har en affärsidé som jag håller på att finjustera.

Driver idag ett åkeri och har distributionstrafik för ett av Sveriges ledande transportföretag, jag har också mina lokaler i en av transportföretagets godsterminaler.

Min tanke är att hjälpa någon som har en webbshop men inte kan eller vill hålla eget lager.

Vi kommer att ha möjligher att t.ex. ta emot produkter, inventera, lagerhålla, paketera och distribuera, allt enligt kundens behov.

Vi kan även erbjuda hjälp med kontakter till transportbolag ang. import, tullhantering, tull lager(finns på vår terminal), fraktavtal etc.

Då vi redan idag finns i transportbolagets hus är vår kontakt redan etablerad, snabb och personlig.

Tack vare vårt unika läge mitt i en redan befintlig distributionskedja kan vi erbjuda mycket kort ledtid mellan order och distribution oavsett om ordern gäller små paket eller stora godssändningar, t.ex. om vi får ordern före kl 1600 så kan vi ha den distribuerad till slutkund redan nästa dag i drygt halva Sverige.

Tag gärna kontakt med mig om Ni är intresserad.
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2010-01-25, kl 13:05

username

Fredrik
Wiklander

Inlägg: 16

Vi är en webbyrå med goda erfarenheter inom webshop. Du får gärna kontakta mig på [email protected] för gratis och personlig rådgivning.

Med vänliga hälsningar
Fredrik Wiklander
Euroway Media Business AB
www.eurowaymedia.com

www.eurowaymedia.com - din personliga webbyrå - webshop, hemsida, intranet, sökmotoroptimering, logotyp design, community m.m.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat