Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Köpa ut bolagsman (HB) vad gäller?

Inlägg 1 av 4

2004-09-11, kl 16:31

username

Roberth
Walve

Inlägg: 4

Köpa ut bolagsman (HB) vad gäller?

Någon som har kläm på vad som gäller när en bolagsman vill gå ur men begär ett för högt pris?
Är jag som bolagsman tvungen att köpa ut min kompanjon?
Har erbjudit henne en summa som hon inte tar.
Vad gör man?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-09-14, kl 22:50

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Eftersom ingen annan svarat ska jag försöka så gott jag kan. Andelen i ett HB är en "personlig egendom", det är alltså upp till var och en delägarna att försöka sälja sin andel om man inte vill vara kvar i bolaget. Priset är en överenskommelse mellan köpare och säljare av andelen. Skillnaden mellan en aktie och en andel i ett HB är i detta fallet egentligen bara att de andra delägarna i HB:et måste godkänna den nya ägaren. Om den som vill sälja inte hittar en köpare, eller om befintliga ägare inte vill godkänna den nya delägaren, får man helt enkelt avträda ur bolaget om man absolut inte vill vara kvar. När man avträder ur bolaget ska man få utbetalt de medel man har innestående i bolaget, dvs den delägarens egna kapital. Är man bara två delägare kommer detta att innebära att bolaget bara har en delägare, men man har sedan en viss tid på sig att hitta någon ny, eftersom ett HB ju inte bara kan ha en ägare.
Allt detta förutsätter naturligvis att ni inte har något avtal skrivet mellan er som reglerar hur en delägares utträde eller försäljning av andel får/ska ske.
Du ska veta att jag inte är någon jurist och egentligen inte vill befatta mig med denna typ av frågor runt just handelsbolag då lagen runt detta är rätt snårig med många regler. Skulle man göra något fel här kan det bli problem som man missat och inte tänkt på. Svaret kan du använda som riktmärke för att gå vidare och ev kolla upp detta noggrannare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-10-09, kl 01:19

username

Roberth
Walve

Inlägg: 4

Tack Karin för ditt svar! Det är som du skriver: Snårigt! Tyvärr blir allt jobbigare när man inte kommer överens. Men jag kan berätta att det nu är löst. Och vi löste det på det sättet du förklarar. Så ditt svar var till stor hjälp!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2004-10-19, kl 22:37

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Tack för det, då har jag ju gjort någon nytta här iallafall! Man brukar ibland säga att bästa sättet att bli osams med någon är att starta ett HB tillsammans. Fullt så illa är det kanske inte, men jag tror att det är klokt investerade pengar att få hjälp med att skriva ett Handelsbolagsavtal mellan delägarna redan när man startar för att undvika sådana här konflikter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat