Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kombinerade privat/tjänsteresa.

Inlägg 1 av 11

2004-10-19, kl 09:29

username

Joakim
Gunnarsson

Inlägg: 10

Kombinerade privat/tjänsteresa.

Hej,

jag har en enskild firma och tänkte åka på en tjänsteresa utomlands för att träffa leverantörer och myndigheter i landet jag handlar med. Nu är det så att jag tänkte passa på att ta lite ledigt när jag ändå är där. Har någon erfarenhet av vilka kostnader som är avdragsgilla i ett sånt fall? Hur mycket kan jag förlänga resan utan att skatteverket anser att det huvudsakligen var en privat resa?

Trakt+logi för de dagarna som är tjänsteresa borde vara ok men hur är det med flygbiljetten? Priset på den påverkas ju inte av resans längd.


Mvh
Jocke

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2004-10-19, kl 12:27

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Knivig fråga där det tyvärr kan bli så att det i slutändan är din egen förmåga att argumentera som avgör hur SKM ser på det. Den enda regel som SKM satt upp är att en resa inte får ha för stort inslag av nöjesresa utan ska vara till nytta för företaget. En konferansresa t ex bör innehålla åtminstonde 30 timmars "arbetstid" i veckan fördelat ungefär jämt över tiden, dvs man kan inte jobba 10 timmar under 3 dagar och sedan festa resterande 4 dagar. Man ger dock inga absoluta regler utan det är sånt som får avgöras från fall till fall och med utgångspunkt från nyttan för företaget kontra kostnade. I ditt fall hade jag kanske gjort så att jag tagit upp kostnaden för biljetten, traktamente och logi för de dagar som tjänsteresan gäller och sedan själv betalt för resterande tid. Ett annat alternativ är ju att låta företaget betala allt och sedan ta upp ett förmånsvärde för de dagar som varit nöjesresa.
Tänk också på att traktamentet reduceras om företaget även betalar mat för dig under resan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2004-10-19, kl 23:28

username

Fredrik
O.

Inlägg: 41

Ta det som tjänsteresa, skatteverket kan aldrig exakt få reda på vad du gjort i övrigt på resan.
Dessutom, beroende på bransch så kan man se det som inspiration eller friskvård att ha några dagar extra.
För intäkternas bibehållande eller inspiration för eventuella framtda intäkter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2004-10-21, kl 01:09

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Helgdagar besöker man inte leverantörer, och det kräver inte heller skattemyndigheten, däremot kan dom vara riktigt petiga så bokför var du varit de andra dagarna för din egen skull och skaffa så mcket mat., visitkort från dom du besökt, mm.. I Stockholm är dom riktigt på bettet.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2004-10-21, kl 10:29

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Inspiration och friskvård via en utlandsresa är inte att tänka på som en avdragsgill kostnad och i synnerhet inte i en enskild firma som inte har någon anställd.
30 timmars arbetstid på en vecka innebär ju naturligtvis att man inte jobbar på helgen (8 timmar om dagen 5 dagar = 40 timmar). Det finns ingen anledning att krångla till saker mer än vad som är nödvändigt Ett "konferansprogram" som visar vad man gjort under resan är ju ganska lätt att skriva ihop men kan vara till stor hjälp vid en förfrågan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2004-10-21, kl 15:18

username

Fredrik
O.

Inlägg: 41

Inspirationsresor utomlands är vanligt bland frilansande fotografer så det beror vilken bransch det avser. Om en fotograf åker till Bahamas och tar en massa bilder utan att det tillhör ett uppdrag så ka ju detta ändå leda till framtida intäkter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2004-10-21, kl 18:34

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Om en frilansande fotograf (jag antar då att du menar en fotograf med egen firma) åker till Bahamas och tar bilder så är det en kostnad i hans företag om tanken är att han ska sälja bilderna och tjäna pengar. Om samma fotograf åker till Bahamas för att få inspiration för framtiden och samtidigt tar lite fotografier så är inte resan en kostnad. Det är AVSIKTEN som har betydelse. Även frilansfotografer måste väl jobba på chans ibland, åtminstonde gör de jag känner det, dvs först åka iväg och ta bilder och sedan föröka sälja in ett bildreportage, ett föredrag med bildvisning eller sälja enstaka bilder via bildbyråerna.
Och se nu hur vi hamnade i det jag pratade om från aldra första början, detta med tjänsteresa eller privatresa kommer nästan alltid vid en förfrågan att bedömmas utifrn din egen förmåga att argumentera och dina kunskaper om vad du ska argumentera för och om.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2004-10-22, kl 14:41

username

Fredrik
O.

Inlägg: 41

Ja precis man måste kunna argumentera för sin sak. Jag menar att åker man på en resa och delvis använder tiden för fotografering så ska man tycker jag utgå från att resan är avdragsgill. Tanken är väl att man ska försöka betala så lite skatt som möjligt i slutändan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2004-10-22, kl 15:09

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Så lite skatt som möjligt vill vi väl alla betala, men det gäller att göra det på rätt sätt. Ta som exempel två fotografer som båda åker till Bahmas (så fortsätter vi på samma linje som innan). Båda njuter av värmen, vädret ovh miljön, kopplar av och passar på att ta en massa fotografier. Kostnaden för resan tar bägge två upp i sin bokföring och efter att deklarationen är inlämnad får båda två en förfrågan från SKM om resan. Fotograf A svarar att resan varade i 10 dagar varav 2 resdagar. Under övriga dagar har han försökt röra sig så mycket som möjligt ute för att ta bilder. Hans mål har varit att belysa Bahamas som turistområde eftersom det ännu inte är så många i Sverige som känner till det. Hemkommen har han skrivit en reseskildring som tillsammans med fotografierna är skickad till X antal tidningar (ej fått svar ännu om de vill publicera), han har valt ut och kombinerat bilder till 3 olika bildspel om Bahamans som kommer att heta så och så. Tyvärr är de inte färdiga ännu eftersom de ska läggas musik till bilderna och det kan han inte själv göra utan han letar efter lämlig partner.
Fotograf B svarar: Resan varade i 10 dagar. Jag tyckte jag hade gått "istå" här hemma ovh behövde komma någon annanstans för att ta bilder. Med den inspirationen jag fick där så kom jag hem med flera rullar film som jag hoppas att jag kan göra något med och få intäkter av i framtiden.
Vem tror ni får igenom kostnaden för resan?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2004-10-22, kl 16:11

username

Joakim
Gunnarsson

Inlägg: 10

Jag får tacka för alla svar! Jag kör antagligen på att ta upp biljettpriset och trakt för arbetsdagarna och sedan betala resten själv som karinj förslog i sitt första inlägg.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2