Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

kommentera gärna

Inlägg 1 av 8

2006-09-25, kl 17:55

username

Fredrik
Ahlgren

Inlägg: 28

kommentera gärna

Hej.
Jag har precis lanserat min nya sida för att sälja mina tjänster och tar väldigt gärna emot konstruktiv kritik runt dess utformning och hur jag kan göra den mer säljande.
http://www.xn--illustratr-mcb.com

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2006-09-25, kl 22:37

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Din domänadress är en katastrof. Adressen ska vara lätt att minnas. Sidan sett ur ett sökmotorperspektiv är en ännu större katastrof tyvärr. Med all sannolikhet så kommer antalet besökare att bli mycket lågt.
Nu kommer några tips på hur du kan göra den mer säljande :))
Tala om vad det är du säljer - säg inte bara att: hör av dig så diskutera vi igenom det. Som kund vill man veta vilka produkter är det som du säljer och till vilket pris.
Tänk också på att det är startsidan som nästan är viktigast.
Fånga du inte in kunden inom 3 sekunder, så är han redan hos någon annan.

Hälsningar
Stefan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2006-09-26, kl 08:15

username

Fredrik
Ahlgren

Inlägg: 28

Domännamnet skall kompletteras med en extra tills denna fungerar bättre. Som du säkert vet så är ju denna domänen igentligen http://www.illustratör.com vilket är betydligt lättare att minnas men stöds ännu inte av all browsers. därav anger jag den okonverterade. domännamnet är alltså en investering för framtiden. Nästa utgåva av explorer kommer t ex att stöda detta.

Du nämner att den inte är bra ur sökmotor sympunkt. Jag skulle gärna ha fler synpunkter om vad du menar att jag skulle kunna göra för att sökmotorerna skall gilla den bättre(Konstruktiv kritik)

Håller med om att det nog bör framgå bättre vad som säljs. skall jobba på en bätre portfölj, mer exempel och tydligare prisangivelser.

Ser gärna mer kommentarer

/Fredrik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2006-09-26, kl 09:04

username

Fredrik
Ahlgren

Inlägg: 28

hmmm. jag kollade igenom koden för din sida Stefan. Måste säga att där finns det verkligen en rad praktexempel på vad man inte bör göra inom sökmotoroptimering. Detta gör att jag verkligen nu med spänning inväntar vad det var du tyckte kunde förbättras med min. Säger inte att min sida är perfekt inom detta område. Men jag tar heller inte betalt för att utföra optimeringar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2006-09-26, kl 09:32

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Hej Fredrik!
Sinnenas Teaters webbplats har cirka 500 unika besökare varje dag, antal besök uppgår till betydligt flera.
Webbplatsen har cirka 60 sökord, där den indexeras på sidan 1 i googels sökindex, vilket tyder på en viss kunskap i ämnet.
Ett av dessa sökord är "underhållning" En indexering på sidan 1 är mycket bra med tanke på att det finns ytterligare 5 miljoner andra sidor. Denna indexering gör att jag kan leva om jag vill bara på att åka runt och underhålla folk :)
Därför anlitar flera företag mig, för att jag kan se till så att även dom få en bra indexering, så kan dom leva på vad dom säljer.

Du stack ut hakan och ville få kommentare på din sida vilket du också fick. För att få en bra indexering så krävs det att det finns ett bra innehåll på sidorna. Det räcker inte med några rader.
En annan viktig sak att komma ihåg är att Internet är ett enda stort nätverk av sammankopplade sidor.
Du saknar en länksida, vilket i praktiken betyder att du inte vill medverka i detta nätverk. Sökmotorernas kommer att döma till till evig glömska.

Hälsningar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2006-09-26, kl 09:53

username

Fredrik
Ahlgren

Inlägg: 28

Hej igen Stefan!
Roligt att du tog dig tid att svara.
För att få bra indexering krävs inte vad du kalla "bra innehåll" om man ser rent algortimmässigt på det hela. Ser man till den största sökmotorn (Google) så arbetar denna på algoritmbas och utan mänsklig editering. Men undandag för ODP, men ite ens de ser i större mån till inehållet utan bara att sidan är komplett.
Ser du till textmängden på en sida så gillar Google helt riktigt inte om den finns för lite text. Men då pratar vi om väldigt lite text. Problemet när man i stället använder för mycket text är att dina sökord försvinner i mängden. Som du vet så ser Google på storleken på sidan och viktar detta mot antalet förekomster av ditt sökord. Det är på grund av detta som man till exempel Alltid lyfter ut stilmallen i en separat fil.
Dessutom så ser Google till var texten är positionerad på sidan. (jag pratar då textmässigt och inte visuellt) Därför är tabeller idag ett förlegat sätt att disponera sin sida med. Använd i stället Css hela vägen.
Google gillar även alt taggen för bilder med text inehållande sökorden. Ett tips.
Kan också slänga ine ett tips om att seriffer inte hör hemma på webben. Seriffer används inom tryck och ger hög läsbarhet på papper. På skärm visar undersökningar att text utan seriffer är att rekomendera.

Länklistor är ovesentliga. Dessa bör enbart finnas om de tillför något. Dom flesta använder sig av sökmotorer för att hitta det materialet de söker.

Jag grattulerar dig till att du nått de positioneringar på sökmotorn du har. Men om du optimerar vidare så har du möjlighet att få bättre rankning.

/mvh Fredrik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2006-09-26, kl 10:09

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Okey! För att slippa en diskussion om sökmotoroptimering, så ska jag hålla med dig. Vet inte om det går att få bättre ranking än just sidan 1, men det är kanske möjligt...:)
Det finns olika skolor i det här med sökmotoroptimering och var och en bli säkert saliga i sin tro.

Hälsningar
Stefan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2006-09-26, kl 12:35

username

Fredrik
Ahlgren

Inlägg: 28

Ja visst finns det olika uppfattning om SEO. Det märks ju kanske inte minst från våran diskussion här. Det är däremot ett väldigt intressant och komplext område. Det blir ju inte lättare av att google inte fullt ut berättar vad man primerar. I deras senaste patentansökningar framgår dock att deras arbete troligtvis i framtiden kommer innehålla mer av mänsklig editering. Så det du betonar i inehåll är och kommer att vara viktigt. "Content is king" är ju ett kännt begrepp.
Man kommer däremot aldrig kunna att frångå algoritmernas inverkan på sökresultatet. Helt enkelt för att det finns för många sidor. Det gäller därför att även fokusera på hur algoritmerna fungerar.
Som sagt. Ett mycket intressant och debattvänligt område.
Jag för gärna en vidare diskussion med dig om optimering i allmännhet. Men då kanske inte detta forum är den perfekta mötesplatsen. Troligen lättare via t ex mail.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat