Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Konkurerande verksamhet

Inlägg 1 av 7

2005-12-12, kl 18:15

username

Joakim
Gustavsson

Inlägg: 1

Konkurerande verksamhet

Vi är två kollegor som funderar på att starta eget företag i samma bransch som det företag som vi jobbar idag, dvs försäljning av komponenter och system inom industrin. Vi kan i.o.m. detta bli konkurrenter med vårt nuvarande företag. Vad får vi göra och inte göra under och efter anställningen. Detta för att veta vad vi kan förbereda innan uppstarten samt vad vi får utnyttja efter starten

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-12-12, kl 18:42

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Under anställningen är i princip all konkurrerande verksamhet förbjuden. Efter anställningen kan ni göra vad ni vill, såvida ni inte skrivit in detta i avtal med arbetsgivaren. Konkurrensförbud kan dock knappast avtalas för hur lång tid som helst (normala är kanske 1-3 år). Dessutom bör en konnkurrensklausul synas i lönekuvertet under anställningen eftersom det är en uppoffring från er sida.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-12-14, kl 22:51

username

Martin
Shore

Inlägg: 7

min fråga hör till här.

Jag är deltid anställt hos ett företag men extra knäcker just nu i en icke konkurrerande bransch som dem känner till och har inget problem med.
Jag har nu fått ett erbjudande från ett liknande företag som kan tänkas vara konkurrerande.
Spelar det roll att jag är bara anställt heltid? Måste jag berättar för dem vad jag gör?
Om jag gör detta så gör jag det som konsult, dvs inte anställt

Går det tror ni?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-12-15, kl 14:53

username

Martin
Shore

Inlägg: 7

Ingen som vet?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-12-15, kl 22:03

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Du bör tala med din nuvarande arbetsgivare, annars kan du få problem.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-12-15, kl 23:02

username

Martin
Shore

Inlägg: 7

Jo, jag vet det,
men det är högst preliminär just nu och jag vill inte rör om i grytan tills jag har mer kött på benen.

Det ska stå att jag är bara anställt "d"eltid ovan förresten!
Om det är definitivt inte konkurrerande måste man berätta då?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2006-01-03, kl 23:29

username

Admir
Hercinovic

Inlägg: 170

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jo, jag vet det,
men det är högst preliminär just nu och jag vill inte rör om i grytan tills jag har mer kött på benen.

Det ska stå att jag är bara anställt "d"eltid ovan förresten!
Om det är definitivt inte konkurrerande måste man berätta då?



Av egen erfarenhet vet jag att ärlighet mot arbetsgivare är det bästa. Alla vi är människor och förstår andras problem så även din arbetsgivare förstår att du inte kan leva på deltidsarbete ... eller hur. Om verksamheten är konkurerande och Ag tycker du ska inte jobba för de ... kräv en heltidsanställning ... ett mycket bra läge för löneförhandling.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat