Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 3

1 2 3
Forum Teknik

konsult pris?

Inlägg 1 av 22

2007-07-16, kl 09:36

username

Karl
Wallin

Inlägg: 23

konsult pris?

Hur mycket får man betala för en programmeringskonsult på ett ungefär i timmen?

är det stor skillnad om man går till et stort eller litet företag?

om man ber ett stort företag som sätter säg 3 konsulter på det. då betalar man 3*timlönen i timmen för arbetet antar jag. men det går förhoppningsvis fortare=)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 22

2007-07-16, kl 09:49

FrGr

FrGr

Inlägg: 54

 -

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 22

2007-07-16, kl 09:51

FrGr

FrGr

Inlägg: 54

Hej!

Vanliga priser:
Egenföretagare 550:-/timme, konsultbolag 950:-/timme. Plus moms, och i förekommande fall resekostnader, traktamenten, övertidsersättning o.s.v.

MVH/Fredrik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 22

2007-07-16, kl 09:56

username

Karl
Wallin

Inlägg: 23

hur kommer det sig att konsultbolagen tar nästan dubbelt så mycket i timmen???

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 22

2007-07-16, kl 13:50

tblessander

tblessander

Inlägg: 2

Karl Wallin: hur kommer det sig att konsultbolagen tar nästan dubbelt så mycket i timmen??? Fler och större overheadkostnader, mer kompetens under samma tak, ansvar för de anställda osv osv..

.. girighet? :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 22

2007-07-16, kl 14:39

FrGr

FrGr

Inlägg: 54

Dessutom är 950:.- baserat på långtidsuppdrag, systemutveckling. Kortare uppdrag/projektledare är dyrare, ett par-tre hundralappar minst. De tar såklart mer för att de kan, för att det kostar med personal och vinster till aktieägarna, utbildning, diverse annan overhead o.s.v.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 22

2007-07-16, kl 15:41

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Det är skillnad om du går till ett stort eller litet företag. Inte ovanlgt att du bland de mindre företagen kan finna konsulter/företagare inom programmering för runt 400-450 kr.

Större bolag har oftast större omkostnader att täcka och tar således ut mer. De besitter därmed också vanligt flera olika specialkompetenser inom samma tak samt har troligen mer referenser och nöjda jobb att peka på.

Men oavsett kan troligen båda leverera samma resultat fast till olika antal timmar. Bara din spec är utförlig.

Med vänliga hälsningar
Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 22

2007-07-16, kl 16:25

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Overheadkostnader har vi alla, det som skiljer är kompetens, varaktighet och support ifall resultatet inte blev som du tänkt.

Exempel Webbsida:
Där behöver man ett antal olika funktioner inom både teknik och design. Ett större bolag har alla dessa kompetenser på plats som snabbt kan ta tag i projektet och leverera ett positivt resultat. Anlitar du en egenföretagare så måste han/hon förmodligen i sin tur anlita externa samarbetspartners som kompletterar de områden han/hon själv saknar betydande kunskaper i.


Om du avser att starta ett stort omfattade projekt så bör du titta på de större etablerade företagen, eller så bör du se till att den ensamma konsulten besitter ett brett kontaktnät som gör att ditt projekt löper framåt utan större problem.

Vid mindre projekt räcker en ensamföretagare gott och väl..

Själv jobbar jag som "egen" men har underkonsultavtal med ett antal större bolag. Dom anlitar mig vid behov samtidigt som jag själv kan offerera mina egna kunder.
Anledningen till att dom anlitar mig som egen har med avdrag att göra. Visst finns kompetensen hos dom, men dom slipper personalomkostnaderna och dom kan kalkylera med mig som en avdragsbar extraresurs...

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 22

2007-07-16, kl 16:34

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Daniel har här rätt i mycket dock inte om brett kontaktnät. Snarare bred kunskap även om kontaktnätet kan vara av godo.

Man ska dessutom titta noggrannt på referenserna. Hos mindre aktörer finns en stor möjlighet att man kan finna eldsjälar. De som brinner för ditt projekt. Vilket ibland kan vara svårare att finna bland större organisationer. Inspiration kan ibland göra underverk. Men det gäller likväl att kunna leva upp till det och uppfölja.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 22

2007-07-16, kl 16:59

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274



Magnus Olsson:


Daniel har här rätt i mycket dock inte om brett kontaktnät. Snarare bred kunskap även om kontaktnätet kan vara av godo.

Man ska dessutom titta noggrannt på referenserna. Hos mindre aktörer finns en stor möjlighet att man kan finna eldsjälar. De som brinner för ditt projekt. Vilket ibland kan vara svårare att finna bland större organisationer. Inspiration kan ibland göra underverk. Men det gäller likväl att kunna leva upp till det och uppfölja.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se






// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 3

1 2 3