Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Utlandsetablering

Konsulta mot bolag i England

Inlägg 1 av 3

2013-08-27, kl 13:35

JanBanan123

JanBanan123

Inlägg: 1

Konsulta mot bolag i England

Jag har för närvarande ett EB registrerat här i Sverige och kommer i höst att påbörja en konsultverksamhet mot bolag i England. Tjänsterna det rör sig om är digital marknadsföring, PR, copy writing och liknande.

Jag kommer fortfarande bo i Sverige även om jag kommer spendera och bo i London minst en vecka varje månad.

Min fråga är vad ni kunniga anser att jag ska göra för att göra deklareringen och dylikt så enkel som möjlig? Är det värt att starta ett bolag i England, i så fall vilken form? Andra tips och tricks som rör konsultverksamhet mot bolag i England välkomnas varmt.

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-09-15, kl 09:58

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Du kan ha svenskt företag som säljer mot England. Lätt. Bara lär dig hur du hanterar momsen (se Skatteverkets hemsida om moms när man handlar med andra länder).

Du kan ha ett Ltd-företag i England. Men behöver då ha en gatuadress i England också. (Finns företag som tillhandahåller mot en avgift). Är dock aningen krångligt:
  1. Du skall starta företaget - kostar några tusen - det är lätt
  2. Du skall deklarera en gång per år
  3. Deklarationen skall in i olka format dels till engelska skatteverkter och dels till deras bolagsverk
  4. Du skall till deras bolagsverk dessutom en gång om året rapportera om aktieainnehav osv plus betala en avgift
  5. De har HÖGA straffavgifter om man missar datum mm, även på 5.000 pund, dvs ca 50.000 kronor i straffavgift.
  6. Kostar en del att avveckla om du inte skall ha kvar
  7. Du skall i England betala företagsskatt
  8. Du skall betala skatt i England
  9. Du skall betala skatt i Sverige där du drar av för skatten du betalt i England. (Men inte för företagsskatten, bara uttag och löner).


Ungefär så.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-09-15, kl 09:59

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Glömde påpeka att Ltd företag kan ha lågt aktiekapital - bra
Men behöver 2 styrelsemedlemmar och en företagssekreterare,
En person kan vara både företagssekreterare och styrelseledamot.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat