Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Konsultjobb/reklamförsäljning

Inlägg 1 av 13

2008-02-17, kl 12:04

username

Joakim

Inlägg: 6

Konsultjobb/reklamförsäljning

Jag måste starta en liten firma för att kunna ta ut betalt, då jag dels gör konsultjobb åt företag och organisationer samt att jag säljer reklamplats på ett par siter jag har.

Har läst och läst, sökt och sökt, men vill gärna kolla några frågor:

1. Enskild firma, registreras vart samt vad kostar det?

2. Jag beräknar att sälja för säga 30.000 första året (fr.o.m 1:a mars 2008-1:a mars 2009), men beräknar också att jag behöver köpa bland annat kameraprylar samt en monitor av något slag (TV/projektor) för mässor (står och konsultar åt vissa företag på mässor). Tar inte ut någon lön första året och moms betalar jag ju in ev. vid årets slut (december 2008) om det finns något "kvar"...?

3. Hur gör jag om företaget inte behövs längre, kan man lägga ner det?

4. Vid vilken nivå går förbrukningsvara, har hört både 3000 och 4000? Det kan skrivas av på ett år?

5. Hur lång tid beräkna en TV samt en kamera/objektiv behöva skrivas av på? Har inte riktigt förstått vart man skriver av, vart ska det redovisas...?

6. Vad gör man med prylarna som företaget köpt, när man ev. lägger ner det?

MvH // Joakim, total noobie på företagsekonomi :(

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 13

2008-02-17, kl 15:02

and

and

Inlägg: 155

Hej.

1, www.foretagsregistrering.se Kostar inte en spänn om du inte skall skydda namnet på firman, vilket kostar en tusenlapp och förefaller onödigt i ditt fall.

2, Momsen redovisas antingen varje kvartal eller 1 gång per månad, fritt val.

3, Det går att avveckla en firma, självklart.

4. 5000:- sade de på skatteverket när jag var där senast.

5, En TV samt kamera/objektiv skrivs av på antalet år de beräknas hålla. Beräknar du ha de i 5 år så skriv det.

6, Den var svår. Antar att man får sälja ut det. Men där har jag ingen riktig koll (har aldrig haft i tankarna att lägga ned företag...).

häls.
Richard Andréasson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 13

2008-02-17, kl 20:42

username

Joakim

Inlägg: 6

Det går inte att betala varje år istället? Moms dvs..? Bättre koll på hur kassaflödet går årsvis..

Om man alltid går med plus, dvs alltid har en inkomst, då kan väl företaget inte hamna i ekonomiska bekymmer?

Jag har ett vanligt jobb, detta är mer vid sidan om, dvs FA-skatt osv.

// Jocke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 13

2008-02-17, kl 23:21

and

and

Inlägg: 155

Nix, moms redovisas antingen kvartalsvis eller månadsvis, undantagslöst. Skatteverket är ju ganska duktiga på att plåga företagare.

Enda orsaken till ekonomiska bekymmer är om du inte kan betala skatten eller skulder till leverantörer. Sålänge det finns vinst och det inte fifflas är allting lugnt.

Häls.
Richard Andréasson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 13

2008-02-17, kl 23:53

username

Joakim

Inlägg: 6

Hmm, okej, synd, jobbigt att betala in 4 ggr istället för 1 gång :) Undrar om man understiger 30.000 per år så att man kan driva det som hobbyverksamhet istället *tänkatänka*.

Jag måste i vilket fall som helst ha lite utrustning.

// Jocke, som tackar och bockar för hjälpen!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 13

2008-02-18, kl 01:10

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Fråga 6  upptill 5000:- + moms direktavskrivs varor däröver tas upp till restvärde men minskas mot andra kostnader, men detä r alltid dumt att lägga ner en firma, man kan ha den vilande. Själv hade jag en vilande i årtionden.  Moms 4 gånger om året nu är ju himmelriket mot 12 tidigare, men man skulle kunna ha alternativt  3 ggr om året men det kanske kommer om en 10 år, reaktionstiden i Sverige.

[email protected]   Start av företag i Sverige och Lettland samt ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 13

2008-02-18, kl 07:24

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du måste skilja på att redovisa moms och att betala den. Man kan välja på att reovisa moms månadsvis, kvartalsvis eller årsvis, däremot kommer betalningen att ske kvartalsvis eller månasvis.

Vid årsvis redovisning av moms så ligger en uppskattade momsen med i F-skatten och gör att den betalning du gör månadsvis (och där finns inget alternativ) blir högre än om den bara innehållit skatt och egenavgifter.   

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 13

2008-02-18, kl 20:31

username

Joakim

Inlägg: 6

Hur är det egentligen med hobbyverksamhet? Jag sysslar ju inte med detta för att jag ska dra in pengar och överleva på det utan sysslar med det för att jag tycker det är kul. Sälja reklam på sin site, räknas det som hobbyverksamhet? Webbmakeri dvs?

Tror jag skulle understiga de 30.000 per år som man får tjäna på hobbyverksamhet.

Får ju dessutom köpa prylar och fakturera och även betala in moms utan allt jox med att starta eget. Blev lite avskrämd när jag satt och läste alla regler på skatteverket... :(

// Jocke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 13

2008-02-18, kl 21:28

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det finns ingen gräns på 30.000 när det gäller skatt från en hobby. Du skattar från första kronan om du går med vinst, däremot är man inte momsregistrerad om man OMSÄTTER (inte tjänar) mindre än 30.000 om året.  

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 13

2008-02-19, kl 00:09

username

Joakim

Inlägg: 6

Karin Jönsson: Det finns ingen gräns på 30.000 när det gäller skatt från en hobby. Du skattar från första kronan om du går med vinst, däremot är man inte momsregistrerad om man OMSÄTTER (inte tjänar) mindre än 30.000 om året.  


Ja, det vet jag, kanske använder fel ord eftersom jag inte är speciellt insatt.

Så om jag omsätter mindre än 30.000 betyder det att:

1. Jag slipper registrera/skapa företag
2. Jag kan fakturera med moms
3. Jag betalar in moms som vanligt om jag inte köper nödvändig utrustning.

Stämmer dessa 3 att-satser?

// Jocke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2