Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kontera programvara?

Inlägg 1 av 11

2004-12-18, kl 19:24

username

Henrik
Rosén

Inlägg: 8

Kontera programvara?

Hej,

Har suttit och slitit mitt hår för att hitta information på nätet ang. vilket konto man ska kontera inköpta programvaror på? Blir det "1221 Inventarier" eller "1251 Datorer, företag"? Jag driver ett it-konsult HB och lär köpa mycket programvaror inom den närmsta framtiden.

Tanken som förstörde mitt tänkande var att det finns ett konto som heter "1040 licenser" (windows köper man ju licens egentligen).

Följdfråga till datorer: Om jag köper hårdvara till min befintliga (privata) dator (för att kunna använda den längre). Sätter jag det på konto 1221 eller 1250?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2004-12-18, kl 19:37

username

Henrik
Rosén

Inlägg: 8

Jag glömde ju att fråga om vart man lägger en domänadress. Mot vilket konto?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2004-12-18, kl 21:13

malinmard

malinmard

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej,

Har suttit och slitit mitt hår för att hitta information på nätet ang. vilket konto man ska kontera inköpta programvaror på? Blir det "1221 Inventarier" eller "1251 Datorer, företag"? Jag driver ett it-konsult HB och lär köpa mycket programvaror inom den närmsta framtiden.

Tanken som förstörde mitt tänkande var att det finns ett konto som heter "1040 licenser" (windows köper man ju licens egentligen).

Följdfråga till datorer: Om jag köper hårdvara till min befintliga (privata) dator (för att kunna använda den längre). Sätter jag det på konto 1221 eller 1250?


Är inte kostnad för programvara av sådan art att du kostandsför det direkt, dvs utgift mot kassa? Att ta upp det som tillgång känns lite konstigt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2004-12-18, kl 22:28

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är som du säger marma vilket jag påpekat flera gånger men trots det håller jag på at bråka med skattemyndigheten angående detta. Det är skandal att ett antal där bara sitter och nöter häcken och inget begriper utan att man ska behöva gå till högre instans. DRA AV!!!!!!LarsAbi DesignStart av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2004-12-18, kl 23:03

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

När det gäller programvara så är det ingen tvekan, det är en kostnad. ska alltså bokföras på förslagsvis konto 5420. Den endagång man får lägga någon programvara som en tillgång och göra avskrivningar är om det är ett specialbyggt system för förtaget och då ska det isåfall bokföras på kontot 1012 Balanswrade utgifter för dataprogram.
Vad menar du med hårdvara till datorerna, är det nya minnen och hårddiskar du tänker på? I såfall tycker jag att du bokar det på 5520, reparation och underhåll av datorer. Du kan välja andra konton också, huvudsaken är att det blir en kostnad av det. Inte ens SKM skulle komma på tanken att hävda att en hårddisk är en inventarie.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2004-12-18, kl 23:21

username

Henrik
Rosén

Inlägg: 8

Hej o tack för svaren. Det klarnade lite.

Lars, tack! Då ska jag dra av som du säger.

karinj, det är ett grafikkort som gav upp helt plötsligt, och utan det är det ju svårt att jobba.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2004-12-18, kl 23:50

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Är det ett trasigt grafikkort så är det ännu klarare att det är en kostnad, inte ens något att fundera över. Såg att jag glömde frågan om konto för domännamn, jag föreslår att du lägge det på ADB-tjänster alt. diverse övrga kostnader. som jag sagt tidigare på annat ställe, det spelar oftast inte så stor roll vilket konto man lägger en kostnad på, huvudsaken är att det hamnar på rätt typ av konto dvs att ex kostnader hamnar på ett kostnadskonto och skulder på skuldkonton.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2004-12-19, kl 18:14

username

Henrik
Rosén

Inlägg: 8

Jag har egentligen en kort fråga till, dum egentligen... men;

Jag undrar vilken kontoplan som rekommenderas till ett HB med IT-inriktning; är det bäst att börja med EU-BAS99? Det där med ADB-tjänster hittar jag ingenstans i min kontoplan?! Finns det någon komplett lista över ALLA konton som finns att tillgå?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2004-12-19, kl 21:10

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Hela baskontoplanen finns på www.bas.se, det är ett dokument över 36 sidor med olika kotonummer så för att hitta något i den måste man egentligen veta vad man letar efter. Lite moment 22 alltså.
Vad som är viktigt att veta är att Baskontoplanen bara är ett förslag till kontoplan, det finns inget som säger att man behöver använda den. i princip skulle man själv kunna lägga upp alla konton man vill, sätta vika siffror man vill och döpa till vad man vill men lite är ju det att uppfina hjulet igen. Vad jag däremot tycker att man ska göra är att de Baskontoplanen som en grund och sedan lägga till och dra ifrån och döpa om konton så att det passar ens egen verksamhet.
Om du vill kan jag skicka över den kontoplan jag använder till de IT-bolag jag har som kunder. Maila mig isåfall på [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2004-12-22, kl 14:41

username

Barbro
Larsson

Inlägg: 58

Jätteglad för att Ni bekräftat mitt sätt att bokföra kostnader som har med datorer att göra. En följdfråga till detta dock... Om mitt företag köper en ny server för 14700 kr exkl moms och en komplett dator för 7000 kr exkl moms, sätter jag då detta som en tillgång på typ 1251 Datorer företaget eller som Inventarier 1220, eller vad sätter jag detta som?? Jag får väl inte kostnadsföra det direkt som förbrukningsinventarier i och med priset och varornas art? Eller??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2