Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Kortterminal, skicka wifi en längre sträcka??

Inlägg 1 av 5

2013-07-02, kl 20:36

Bondmoran

Bondmoran

Inlägg: 5

Kortterminal, skicka wifi en längre sträcka??

Hej på er
Jag behöver hjälp!!

Jag är på gång och ska öppna en godisbutik. Problemet är att jag vill ha en kortterminal och det finns inget internet indraget i fastigheten. Det finns ett telefonjack men det är inte inkopplat och fastigheten delas med tre andra så jag vet inte om det går att lösa med det.

Jag bor bara ca 200 meter från fastigheten och vi har fiber hemma. Kan man få vår wifi att räcka ner till lokalen och ta emot där på något vis. Sedan koppla till någon dosa där nere så jag kan koppla in kortterminalen i den?

Jag hoppas att ni förstår hur jag menar. Jag ringde min lokala radiohandlare idag men han menade på att det inte går, att det enda är att skaffa en mobil uppkoppling men vi har inte bra mottagning här och jag vill INTE att kortterminalen ska bli långsam!!

Har ni några tips att ge mig??

Så snabbt ni kan!!! Det är lite bråttom. Eller jättebråttom.... rättare sagt...

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

När allt går på tok!
www.bondmoran.nu

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2013-07-10, kl 23:28

jocke888

jocke888

Inlägg: 2

Jag är tämligen säker på att WiFi inte funkar över så långt avstånd.
Jag rekommenderar dig att skaffa en kortterminal som kör över mobilnätet istället.
Alternativt fixar du en laptop, och köper ett mobilt bredbandsabonnemang. Då får du ett litet modem som man stoppar ett simkort i och kopplar till laptopen. Vips har du bredband. Därefter kan du koppla din terminal till datorn via tråd eller WiFi.
mvh
Jocke, med stor telekomerfarenhet

Förlåt, jag läste inte slutet på ditt inlägg och missade täckningsproblematiken. Det KAN vara så att du har bättre täckning över 4G. Så för att du har dålig mobiltäckning behöver inte betyda att du har dålig 4G-täckning. I så fall kan du köra mobilt bredband över 4G. Kolla operatörernas täckningskarta, där kan du se 4G-täckningen.
Oavsett, har din lokala radiohandlare rätt, vanlig WiFi-sändare klarar inte 200 meter. Men det finns speciellt starka Wifi-sändare som kan sända så långt. Men de är dyra och jag har inte sett sådana i Svenska butiker, men kolla nätet. OBS, glöm inte att säkra ditt WiFi med stark kryptering om du skall köra korttransaktioner.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2013-07-11, kl 16:27

Bondmoran

Bondmoran

Inlägg: 5

Hej på dig
Tack för ditt svar. Jag kollade upp det där med wifi lite närmre och eftersom det inte är fri sikt till lokalen så sket det sig....

Men jag har skaffat ett mobilt bredband och ett modem så nu har det löst sig och jag kan ha den kortterminal som jag tänkt mig från början :-) Jag ville inte ha den terminalen med mobilt bredband i för den passade inte till min kassa då jag vill ha det "integrerat" eller vad det kan heta.

Men nu är det löst :-)

Har du vägarna förbi Ör utanför Växjö så kom in och köp billigt godis i mysigaste butiken ;-) Jag öppnar i slutet av nästa vecka skulle jag tro.

Tack igen!
/Charlotte

Bondmorans Godis
www.bondmoran.nu

När allt går på tok!
www.bondmoran.nu

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2013-07-11, kl 16:49

jocke888

jocke888

Inlägg: 2

Lycka till med butiken

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2013-07-11, kl 16:53

Bondmoran

Bondmoran

Inlägg: 5

Tackar :-)

/Bondmoran
www.bondmoran.nu

När allt går på tok!
www.bondmoran.nu

Inläggets betyg
Svara Svara med citat