Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kostnader som vidarefaktureras?

Inlägg 1 av 3

2005-03-19, kl 19:27

Homann

Homann

Inlägg: 49

Kostnader som vidarefaktureras?

Har tjänsteföretag och reser en hel del. Alla biljetter/hotell betalar beställaren av tjänsten, så jag lägger det på fakturan och skickar med kopior på utgifterna. Hur bör jag bokföra detta? Kostnaderna kna man ju ta på 5800 Resekostnader, eller skall man ta det som skall vidarefaktureras på ett speciellt konto? Har också räknat det som 3010, men kanske skulle lagt det på 3550 eller någto sådant. Vill hålla isär hur mycket som jag tjänar in och hur mycket som bara är utlägg. Sen så har vi "traktamente"...
Eller är det att krångla till det för mycket? Några tips, tack!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-03-19, kl 23:23

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag hade absolut lagt de vidarefakturerade kostnaderna och fakturerade traktamenten på 3550 som du säger, just för att få bort dem från den verkliga intäkten. På kostnadssidan däremot kan jag inte se att det egentligen skulle finnas någon vinst med att dela bokningarna på olika konton. En annan variant är att inte alls boka kostnader av det som ska vidarefaktureras utan boka det som fordran på kund (1681) som du sedan krediterar när du skriver fakturan. Risken med detta är att ofta blir diffar på detta konto om man gör så, ex en resa bokas in här men faktureras sedan aldrig av någon anledning och blir därför kvar på kontot.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-03-20, kl 09:12

Homann

Homann

Inlägg: 49

Okej, tack det låter som om jag var rätt ute. Även trakta och milersättning, alltså? Jag vill egentligen ha en kostnadsgrupp och en intäktsgrupp som skulle ta ut varandra när allt är fakturerat och klart. Då kan man lättare se vilka kostnader som "minskar vinsten" och vilka som bara skjutsas vidare till beställaren, så att säga. Kollade igenom kontoplanen, men hittade ingen grupp som hette "kostnader som skall vidarefaktureras", så det stödet verkar inte finnas, som du säger. Kanske dumt att krångla till det. Jag får kanske ha bättre ordning på mina papper...
Idag så lägger jag på moms 25% på tex reskostnaderna när jag vidarefakturerar. Gör man det även om man bokar kostnaderna som 1681? Hotell och reskostnaderna kommer väl då inte att ingå i min omsättning? Gör det förresten det om man bokar på 3550? Hmm, många frågor här.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat