Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Låna pengar i AB för att köpa annat AB?

Inlägg 1 av 4

2009-06-22, kl 20:43

username

Johan
-

Inlägg: 2

Låna pengar i AB för att köpa annat AB?

Ja rubriken kanske är luddig, men jag och en kollega funderar på att köpa ett befintligt AB. För att finansiera detta köp, måste vi då låna pengar som privatpersoner, eller kan vi starta ett nytt AB som vi tar lånet på istället?Detta nya AB köper sedan det AB vi från början velat köpa. Jag har läst en del om det, och det verkar ju faktiskt vara så, men samtidigt - lånar verkligen en bank ut 100% av en köpesumma till ett AB?Om man lånar privat har jag hört att bankerna normalt förväntar sig att personen ifråga själv går in med 50% av kapitalet, men när det gäller ett AB som lånar pengar för att köpa ett annat AB då?Kan någon hjälpa mig att reda ut denna härva?! :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2009-06-22, kl 21:32

MatteusMidzone

MatteusMidzone

Inlägg: 6

Fråga en finansiell rådgivare som jobbar med att hjälpa folk att ta vara på stora inkomster och förmögenheter. Det kanske låter bakvänt, men den personen lär veta exakt vad som gäller när olika AB:n äger varandra o s v. Banken kommer att titta på säkerheter och återbetalningsförmåga. Tror inte att ett pappers-AB spelar nån roll på det sättet, snarare skulle nog banken säga: "hm... har du personligen, som ägare, möjlighet att gå i borgen med egna säkerheter?" Och då kvittar det ju. Skulle nog tro att banken är mer tveksam om det är ett AB (helt i "onödan") än om det är du själv som vill låna pengarna.Den stora poängen med att låna i ett AB är förmodligen snarare att AB:t då får bli ägaren till uppköpsobjektet. Det kan vara en poäng rent skattetekniskt har jag förstått, om du vill flytta vinster och förluster mellan moderbolag och dotterbolag. Däremot vet jag inte varför och hur det funkar eller när det är fördelaktigt :)Men den som är duktig på skatteplanering vet nog. Det är mitt bästa tips!Lycka till...Med vänliga hälsningar, Matteus Åkessonwww.midzone.se

Matteus Åkesson
www.midzone.se - what's freedom for you

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2009-06-22, kl 22:21

username

Johan
-

Inlägg: 2

Tack för ditt svar Matteus!Ja, tanken var att starta ett eget AB för att egentligen bara köpa inkråmet ur ett annat AB, alternativt köpa samtliga aktier och således använda det köpta bolaget som dotterbolag till "vårt eget". All verksamhet skall sedan skötas genom vårt eget AB.Följande är saxat från Almi:s hemsida:Vid köp av aktiebolag går ersättningen för aktierna till ägaren/säljaren. Om priset på aktierna är högt i förhållande till hur mycket kapital du har privat, och du måste låna, kan du köpa aktierna genom ett annat, eget företag. Det kan bli fråga om att bilda ett nytt aktiebolag som blir köpare.Det är just detta jag funderar på. Det verkar som att det är helt okej att starta eget AB som köper det andra bolaget, det verkar t om vara rekommenderat i vissa fall. Ändå känns det ju som att banken måste ha någon form av säkerhet...frågan är då om det är det bolag man just köpt som blir säkerheten. Klurigt det här, men som du säger - man måste nog kontakta en kunnig person inom området. Har man extra tur kanske det finns någon här i forumet med erfarenheter från detta?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2009-06-23, kl 08:37

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Visst är det möjligt att starta ett AB för att köpa ett AB. Det kan finnas flera fördelar med ett sådant upplägg.Vad gäller banken så är det alltjämnt så att banker inte får ta risk om vi generaliserar väldigt grovt (finanskrisen är väl ett tecken på motsatsen)Därför kommer de att kräva er på någon säkerhet, en del kan givetvis vara värderingen av det bolag ni köper. Troligen täcker inte detta hela investeringen utan ni får då gå in med personliga säkerheter som likvida medel ni har personligen eller till exempel en bostad. Att gå in med personlig säkerhet är inget ovanligt för relativt nya företag. Tänk dock på att detta är säkerheter som banken kan kräva in även ert AB går i konkurs.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat