Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Låna till att köpa fastighet i Norge

Inlägg 1 av 8

2011-07-04, kl 14:03

hockey

hockey

Inlägg: 59

Låna till att köpa fastighet i Norge

Hej.

Jag är i planen tillsammans med min far att eventuellt köpa en fastighet med tre lägenheter i Norge. Om man vill ansöka om ett lån för att köpa fastighet i ett annat land, dessutom ett land som inte är med EU, gör man det i Sverige eller i Norge?

Vi har tänkt att registrera ett AB och att våra hyresgäster betalar in hyrorna till ett svenskt bankgiro/plusgiro.

Någon som har gjort detta förut?

Djurgården Hockey

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2011-07-07, kl 14:12

hockey

hockey

Inlägg: 59

Jag fick ett svar från min bank att man kan låna därifrån men jag ska överväga, har många bollar i luften och brinner mest för att öppna upp en nattklubb i Turkiet och Alanya.

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2011-07-07, kl 14:41

niklase

niklase

Inlägg: 191

Låter vågat... Själv har jag fått uppfattningen av att väldigt många finansiärer från Norge just nu köper väldigt många fastigheter/hyresrätter i Sverige. Jag är dock inte insatt i fastighetsmarknaden och kan ej uttala mig om det skulle vara en lönande affär.

Har ni kollat med den norska banken DnBNOR i Norge? Kanske ett tips?
Lycka till!

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2011-07-07, kl 14:43

hockey

hockey

Inlägg: 59

Nej, det har jag faktiskt inte gjort :) Satt och fundera på det andra, att starta en eventuell nattklubb i Alanya och har dragit iväg några e-mail till företag som jag tror kan besvara en del frågor.

Tack ändå! :)

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2011-07-07, kl 14:45

niklase

niklase

Inlägg: 191

Hade jag själv inte haft barn och familj så hade det varit kul att prova på nattklubbs grejen... Lycka till oavsett!

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2011-07-07, kl 14:47

hockey

hockey

Inlägg: 59

Har googlat som en tok men det finns ingen information om hur man startar företag i Turkiet, alkoholregler, söka efter lokal. Allt sånt som rör en nattklubb. Har mina ideér på hur jag ska kunna konkurrera med till exempel Robin Hood i Alanya som nu är störst.

Eftersom jag har varit i Turkiet 6-7 gånger så går det nog att göra rätt stora pengar där nere under högsäsong med rätt musik och lite annat smått och gott :) Man är själv ungdom och vet hur man funkar i Turkiet, att man gärna vänder sig till något svenskt för man känner tryggheten där på något vis.

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2011-07-07, kl 14:51

niklase

niklase

Inlägg: 191

Ingen aning, själv hade jag provat att fråga någon svensk som driver någon restaurang eller pub där nere, alt. kontaktat nyföretagcentrum i Sverige och frågat om de vet hur man gör. Det som slår mig är även att kontakta myndigheterna (skatteverket) i Turkiet och frågat.

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2011-07-07, kl 20:23

writer

writer

Inlägg: 3

Eller så kan man köra "fegis" först...Hyra in sig på liknande verksamhet först i Turkiet och se om man verkligen tjänar pengar och klarar av driva ett företag där.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat