Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Leasing!!

Inlägg 1 av 2

2005-03-23, kl 15:16

s_uhlan

s_uhlan

Leasing!!

Hej!!
Leasar en firma bil och när jag hämtade den så betalade vi en insats på 30,000:- . Desutom så betalade vi med privata pengar. Ska jag inte redovisa den som en egen insättning??
Frågade förut om hur jag skulle göra och ni sa att jag skulle lägga upp avgiften på 3 år. Hur gör jag då. På vilka konton osv???

Har ett kassaskåp som jag leasar med. Vilket konto är bäst att redovisa det på?? Och måste jag redovisa själva inköpet på det??

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-03-23, kl 20:50

foretagande

foretagande

HAr du betalt en insats så leasar du inte bilen, då har du köpt den på avbetalning, annars är de 30.000 en förhöjd första hyra. Det är en stor skillnad både skattemässigt och bokföringsmässigt om det är det ena eller det andra så det måste man ha helt klart för sig innan det går att säga hur du ska bokföra.
Detsamma gäller kassaskåpet. Du säger att du leasar det men samtidgit undrar du om du ska redovisa själva inköpet. Leasar man har man inte köpt det, har man köpt det så avbetalar man.
Du ska få svar på hur du ska göra men jag måste få veta vad det egentligen är du har.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat