Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Leasingbil, hur funkar det?

Inlägg 1 av 6

2007-10-31, kl 15:47

linusji

linusji

Inlägg: 69

Leasingbil, hur funkar det?

Hej! Jag skulle vilja fråga hur leasingbil funkar för enskild firma. Som jag har läst så kan firma stå för leasingkostnad och få avdrag för halva momsen. Och som jag uppfattar leasingbil så är det ett slags hyrbil, dvs jag betala endast bensin kostnad, ingen försäkring och bilskatt sånt? Och när kontraktet är slut, man kan välja att lämna bilen tillbaks dvs man inte är tvungen att köpa upp den?

Sen läste jag om bilförmån, i och med det är firman som hyr bilen, ska jag betala bilförmånskatt som privat person ändå?

Tack för alla svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2007-10-31, kl 16:49

username

Kent

Inlägg: 204

När du leasar en bil är det en typ av avbetalning. Du ska fortfarande betala skatt, försäkring, reparationer m.m. När leasingtiden är ute kan du välja mellan att köpa ut bilen till ett i förhand bestämt värde eller lämna tillbaka den. Bilförmånsskatt ska du endast betala om du använder bilen privat. Är det typ en hantverkarbil med din utrustning inne i den och du har en annan privatbil slipper du förmånsskatten. Du bör ha en körjournal annars kan skatteverket förmånsbeskatta dej för att dom antar att du kör privat. Kan du visa dom en körjournal där det står vart du har kört och när, mätarställning osv. så blir det inga problem med det heller.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2007-10-31, kl 17:15

linusji

linusji

Inlägg: 69

Tack för svaret.

Betalar man skatt, försäkring, reparationer som firmans utgift (med det obeskattade pengar) eller med pengar efter skatt?

Och en fråga till. Om man använder bilen i tjänst får man milersättning. Gäller det leasingbil också?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2007-10-31, kl 19:54

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Om du har bilen på firman så betalar du allt (utom ev bensin)  på firman (skatt, försäkring rep osv).

Sedan detta med bensin. Om du tar detta på firman så ingen milers. Om du betalar bensinen privat får du en mindre milersättning på 9:-/milen  (6:- vid diesel)

Sedan kommer detta med privatanvändande. 
Om du använder bilen mer än 100 mil per år privat ELLER mer än 10 gånger. (obs resa till och från kontoret om det inte har det hemma räknas in i dessa summor). Så blir du beskattad för förmånen. 
Förmånen beror på bilmodell osv. 

Och sedan detta med bensinen. Om du betalar bensinen själv enligt ovan så blir det ingen förmån. Om företaget betalar så skall du räkna ut bensinkostnaden. Om du ex kört 3000 under året 1500 privat och 1500 i jobbet så skall du skatta 50% av kostnaden. Om du ex köpt soppa för 27000:- under hela året så blir förmånen 27000:- x 50% x 1,2
Och du kan inte blanda privatbensin och företagsbensin utan det är ena eller andra. 

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2007-10-31, kl 20:06

linusji

linusji

Inlägg: 69

Tack. En fråga tilll: om jag köper en privat bil, och använder den till jobbet, och betalar bensin själv då? Jag har för mig jag käste nånstans att man får milersättning 18:-/mil oavsett hur man använder bilen, stämmer det?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2007-10-31, kl 20:26

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Ja. du kan skattefritt ta ut 18:- milen för mil som har med tjänsten att göra. (19:- nästa år). Däremot inte för privatresor och för resor mellan hemet och kontoret.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat