Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Lite bokförings frågor.

Inlägg 1 av 2

2008-02-18, kl 14:44

username

Frank
Johansson

Lite bokförings frågor.

Hej!
Har lite bokföringsfrågor. Har enskild firma (ny startat).
1. Antar att jag köper något från mina egna pengar till företaget. Hur ska jag bokföra detta? Ska jag FÖRST bokföra att jag sätter IN pengar i företagets "Kassa" och sedan betala varan från kassan. Min kassa är tom sedan tidigare. Eller kan jag direkt "ta" pengar från en tom kassa?

2. Använde BAS2004 som min kontoplan. Det finns typ en miljon olika konton. Spelar det någon roll om jag köper frimärken och bokför det som "Kontorsmatrial" istället för "Frimärken"?

3. Jag läste "Skatteverkets" bokföringstips och ett exempel där en person satte in sin Symaskin i företaget (sy företag) men inte strykjärn och strykbord....varför? Är det inte bra att företaget har så många tillgångar som möjligt?

4. Jag har inte råd med en revisor eller dyl. Finns det någonstans man kan ringa för att ställa sånna här små frågor (förutom att ställa dom här). Ställer skatteverket upp med att svara på "dumma frågor" gratis?

Tacksam för hjälp.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2008-02-18, kl 14:57

username

Ingela
ingela.repo

Om du betalar ur egen ficka för bolaget så bokför du det under "egen insättning" konto tligger under Eget Kapital tex 20xx, kolla du i kontoplanen.
Du bokför kostnaden på debit och uttag som kredit.
Frimärken kan du bokföra på porto , det finns et särskilt konto för detta, tex 6250.
Det är inte alltid självklart att man kan putta in alla anläggningstillgångar i bolaget, utan beroende på hur bolaget går och hurm ycket man vill ha som inventarie. Det beror också på vad som klassas som privat och vad som kan tillhöra bolaget.
Hör gärna av dig om du har fler frågor.
ingela.repo@telia.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat