Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Franchise

LIten undran

Inlägg 1 av 5

2009-08-12, kl 03:35

Badass

Badass

Inlägg: 76

LIten undran

VEt inte om det här är rätttråd men jag chansarJag ska starta ett franchiseföretag och registrera en hemsida samt regga mig på bolagsverketFör att få tillbaka en del av de insatta kappitalet tänkte jag sälja annonsplatser på hemsidan.Frågor1a. Vad kan man ta för en annonsplats på sin hemsida? 1b. Ska man ta betalt/år eller /månad Om man tar betalt/år blir det väl mindre pappersarbete2. Vad kan /måste man tänka på vid försäljning av annonsplats3. Om jag har en lokal som jag arbetar från får jag då i den lokalen ha försäljning till kunder utan att ha tillstånd? Tex om jag säljer kaffe, läsk och kakorEller måste det då drivas som ett café?Skulle vara kul att komma i kontakt med någon som kan svara på detta och sen kanske det dyker upp fler frågor på vägen/Andreas

Andreas Svedjehed

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2009-08-14, kl 03:50

Badass

Badass

Inlägg: 76

Skulle även vara kul att få kontakt med någon som kan tänka sig att hjälpa till med uppbyggnad av hemsidan.Kommer att skaffa en .se domän och tar gärna emot tips på billiga och bra sidor för dettaJag har kollat runt lite på nätet men alltid bättre att kolla på fler ställenSen vill jag gärna veta om det finns något bra bokföringsprogram förutom SPCS som man kan använda som inte är för avancerat?

Andreas Svedjehed

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2009-08-14, kl 10:59

username

Andreas
Säker

Inlägg: 8

Hej.Kan hjälpa dig att bygga upp en hemsida om du behöver. kolla www.webutveckling.net för referenser och priser.Angående .se-domän så är loopia billiga. Om du behöver ett webhotell rekommenderar jag www.arvidssondata.se som är billiga, stabila och har riktigt bra service./Andreas

www.webutveckling.net

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2009-11-25, kl 13:57

Pege

Pege

Inlägg: 18

Köp inget bokföringsprogram. Lägg ut bokföringen på en proffsig byrå.

PG

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2009-11-26, kl 15:41

Frezie

Frezie

Inlägg: 24

Hej Andreas!

Här kommer lite tips och råd:

Kolla först med företaget du ska franschisa ifrån ifall dom inte har någon hemsida eller marknadsföringsmaterial du kan utnyttja.
Här kommer lite svar på dina frågor:

1a. Kostnaden för att ett företag ska annonsera på din sida är helt variabel. Dock kommer dom vilja veta att du ha x antal besökare på sin sida så att det lönar sig för dom. I början kan det vara värt att använda te x Google Ad-words på ett snyggt sätt för att tjänar lite pengar. Förvänta dig inte 1000-tals kronor i månaden i början bara.

1b. Gällande betalning när du väl har besökare och får tag på annonsörer som vill betala för annons på din sida så rekommenderar jag att du har en månadssumma. Dom vill ofta se att det ger resultat. Detta sköts ganska enkelt med Google Analytics. Då slipper du bli återbetalningsskyldig ifall du har lågt besökarantal. Detta får ske i dialog med annonsören.
En variant i början för att fylla ut sidan samt förbättra sökresultaten är länkbyte.

3. Enligt Ingela Pålsson, som är miljöinspektör gäller följande:

"Inte organiserad livsmedelsverksamhet
Ett företag, t ex en bilverkstad som bjuder på kaffe och kakor gratis till kunder som sitter och väntar. Det är ingen organiserad verksamhet på så sätt att någon person lägger ner speciellt mycket tid på att göra i ordning kaffe och kakor. Samma gäller en cykelhandlare som säljer sportdryck och energikakor eller en blomsterbutik som har en frysbox med glass. Dessa typer av verksamhet kan ske året om och behöver inget tillstånd."

Så det är bara att köra på med din lilla försäljning.

Gällande hemsida:

Nu vet jag inte vad ditt företag håller på med eller vad det är för inriktning men satsa på en bra hemsida, inget amatörbygge bara för att det är billigt. Snåla inte och fråga efter referenser.
Vill du ha tips om bra designers så PM:a så hjälper jag dig.

Bokföring:

Du tjänar mest pengar på att i början göra de löpande rutinerna själv. Det är inte svårt när man väl lär sig. Jag antar att det är Aktiebolag du ska ha eftersom du nämner franschise och kapital.
Jag kör själv med Visma Eget Aktiebolag. Väldigt enkelt och ett bra sätt att spara pengar samt lära sig om ekonomi.


Ifall du har mer frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig så hjälper jag dig komma igång.

www.getstarted.nu
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat