Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Måste man betala moms?

Inlägg 1 av 18

2006-09-12, kl 14:51

username

Mats
Lindblad

Inlägg: 8

Måste man betala moms?

När man ska skaffa sig ett f-skattebevis på webben, på http://www.foretagsregistrering.se/, måste man betala moms och uppskatta sin inkomst under det kommande året bara för att få en f-skattesedel? Det verkar i såna fall helt galet. Jag vill bara ha ett intyg på att jag kan göra småjobb åt andra.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 18

2006-09-12, kl 15:01

username

Mathias
Olsson

Inlägg: 122

Hej Mats!



Har för mig det finns FA-skattsedel. Om detta skulle göra det enklare för dig är ju förvisso en annan sak.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 18

2006-09-12, kl 15:01

username

Medlem
#28803

Inlägg: 3

Du måste uppge en uppskattad inkomst men den kan vara mycket låg om du inte har några bokade jobb. Skulle inkomsten öka kan du uppdatera detta vartefter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 18

2006-09-12, kl 15:16

username

Mats
Lindblad

Inlägg: 8

Varför göra det så svårt för folk att starta eget?
Dom verkar inte lita på att folk ska betala sin skatt. Undrar på att folk jobbar svart...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 18

2006-09-12, kl 16:01

Vedran

Vedran

Inlägg: 2

Hej Mats.

Det handlar inte om att de inte kan lita på folk. Dels måste Skatteverket kunna planera sina intäkter under ett år, precis som ett företag gör en budget över sina intäkter. Dels underlättar det för dig att i varje månad betala mindre belopp som Skatteverket hjälpt dig att räkna ut, än att du slösar upp alla dina pengar och i Maj nästa år står med en stor/liten skatteskuld.

Sen om du inte tänkt att omsätta så mycket, så skriv en pyttesumma till dem, men tjänar du mer, tänk på att lägga undan cirka 50% av vinsten till Maj -07.

Mvh
Vedran

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 18

2006-09-12, kl 23:13

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Nej man måste inte alltid betala moms det finns vissa undantag.
lars
[email protected]
www.flysverige.nu
Start av företag och ekonomistyrning
SIA Arenander (lettiskt AB)

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 18

2006-09-13, kl 08:32

username

Mats
Lindblad

Inlägg: 8

Jag var mer ute efter att betala skatt NÄR man tjänar pengarna, så fort kunden har betalat så pyntar man in 50% på sitt skattekonto.

DET hade varit enkelt, sen så är Skatteverket inget företag ... så vitt jag vet, och ska inte drivas som ett sådant.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 18

2006-09-13, kl 09:43

username

Medlem
#28803

Inlägg: 3

Håller fullkomligt med. Och så är det! Tjänar du inga pengar betalar du ingen skatt. Men om du uppger en väldigt stor förväntad inkomst kan det, som Jag har förstått, hända att staten vill ha in momspengarna innan man har fått dom själv. Jag fick ett skräckexempel på det och valde därför att uppge en väldigt låg inkomst (15 000SEK) med tanken att korrigera detta om inkomsten skulle bli större. I övrigt tycker Jag att det var ganska lätt att registrera firman. Framförallt eftersom alltihop gick att göra över internet. När man börjar läsa om olika skatteregler blir man dock lite mörkrädd. Jag skulle själv önska att det fanns ett alternativ med schablonbeskattning där den fasta skatten kunde vara lägre men i gengäld inte medge några som helst avdrag. Har man en mycket enkel verksamhet soom inte kräver investeringar eller stora löpande omkostnader kunde det vara ett alternativ. Man kanske skulle förlora ekonomiskt men vinna tidsmässigt. Det skulle också underlätta för de som vill starta eget men som avskräcks när man börjar prata bokslut och skatterätt...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 18

2006-09-13, kl 09:49

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det finns ett mycket enkelt sätt att garantera sig för att slippa betala moms innan man har fått in den, nämligen genom att registrera sig för månadsvisa momsredovisningar. Redovisar man per år så kommer momsen att vara en del av den totala slutskatten och därför finnas med i F-skattedebiteringen men redovisar man varje månad så tar man ju bara upp det som man verkligen fått in och det man verkligen köpt, alltså inga schabloner där.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 18

2006-09-13, kl 09:52

Coachen

Coachen

Inlägg: 28

Moms, om den beräknas vara låg kan betalas årsvis (men avsätt slantar på eget konto). Skattemyndigheten skatteberäknar en prel skatt på det företaget beräknas tjäna, ange den till 0 kr (uppstartsfas), då betalar du ingen skatt.
Ett annat förslag är ju att bedriva verksamhet men inte i eget företag, du "hyr" in dig t ex hos oss!. Kostar dig inget i uppstarten, när du får betalt får vi betalt.
Bra för den som vill testa "företagandet" och kan i de flesta fall kombineras med annat.
Gå gärna in på www.tactic.nu och klicka NYSTARTAT så har du där möjligheter att få professionella svar helt GRATIS!
Hörs
hälsar
Sten-Ove
Coach
www.tactic.nu
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2