Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

massage

Inlägg 1 av 6

2006-03-06, kl 21:18

username

Elise
Gustavsson

massage

Hej!
Jag har en enskild firma och nu tänkte jag boka tid för massage som förebyggande behandling och rehabilitering. Kan jag dra av momsen då? Gäller samma sak för egna företagare som för anställda? Och i så fall vilket konto bokför jag det på?
EG

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-03-09, kl 20:00

username

Elise
Gustavsson

kan ingen svara på min fråga! Snälla...
EG

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-03-13, kl 20:53

foretagande

foretagande

Har du någon dokumenterad skada som du behöver rehabilitering för då?
Reglerna om friskvård och motion gäller alla anställda men du är inte anställd i din enskilda firma så där kan du bara ta med kostnaden om det gäller rehabilitering.
Är kostnaden avdragsgill så får du lyfta momsen, är inte kostnaden avdragsgill så får du inte lyfta moms. Den regeln gäller alla typer av kostnader i företaget inte bara för massage.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2006-03-13, kl 21:24

username

Elise
Gustavsson

Jag har ingen dokumenterad skada, men jag behöver massage för att inte få förslitningsskador i arbetet. man kan ju tycka att även om man inte är anställd, kan man väl ändå som ägare och arbetare inom den enskild firman också behöva friskvård för att hålla längre... eller? Kan du förtydliga svaret så vore jag tacksam.. EG

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-03-14, kl 09:31

foretagande

foretagande

Jag kan inte förtydliga mer än jag redan gjort. För anställda kan man betala för massage, motion och friskvård, det är en avdragsgill kostnad för företaget eftersom man får tillbaka något till företaget iform av friskare personal.
En enskild firma är inte skiljd från dig som privaperson och här gäller det att hålla isär vad som är till företagets fördel eller till din fördel. Har du ex en dokementerat dålig rygg eller problem med muskelinflammationer så är det till din verksamhets fördel att du kan få massage så att du har möjlighet att fortsätta att arbeta istället för att vara sjukskriven. OK då är det avdragsgillt.
Hade du själv ändå gått och fått massage även om du inte hade haft ditt företag, eller hade du ändå köpt ett motionskort då är det en privat kostnad och har ingenting med ditt företag att göra, alltså inte avdragsgillt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-03-14, kl 20:15

username

Elise
Gustavsson

Tack så jättemycket för svaret.
nu förstår jag mer.
EG

Inläggets betyg
Svara Svara med citat