Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Min historia...

Inlägg 1 av 9

2011-03-10, kl 11:35

hockey

hockey

Inlägg: 59

Min historia...

 Hej,
Tänkte berätta min historia för er, det blir ett ganska långt inlägg men hoppas ni orkar läsa det :)
Jag har spelat hockey i cirka 14-16 år, jag var en väldigt lovande spelare i mina yngre dagar men slutade p.g.a av kärleken och har nu lagt skridskorna på hyllan. När jag träffade min flickvän så slutade jag med hockey och istället bestämde jag mig för att börja sälja hockeyklubbor, composite. Hockeyklubbor som kostar mellan 1500-3000kr/st.
Jag visste vilka märken som var gångbara på marknaden, vilken märken spelarna ville ha och jag visste vad jag ville göra med mitt företag.
Allting började med att jag kollade upp priserna hos mina konkurrenter och efter det kontaktade jag olika leverantörer i USA och Kanada, på vilket vis jag gjorde för att få så bra priser vill jag inte berätta. Men jag kunde få ner priserna så mycket att jag kunde mot mina konkurrenter sälja klubbor för upp mot 30-40% billigare. Jag kunde tjäna mellan 300-500kr/klubba netto. Lekt då med tanken att jag hade sålt kanske 200-500klubbor per månad mellan Augusti och Februari både till privatpersoner och föreningar, lågt räknat blir det 60.000-250.000/månaden netto. Allting är clean så här långt.
Jag berättade för mina kompisar om min affärsidé och väldigt många ville köpa klubbor utav mig och jag kontaktade även olika föreningar runt om i Sverige och många blev väldigt intresserade eftersom jag kunde ta hem märken till bra priser som inte mina konkurrenter kunde göra. 
Här börjar min resa långa resa mot min dröm, att kunna syssla med hockey.
Min pappa lånade mig 20.000 kr så att jag kunde bygga upp en hemsida där jag kunde sälja mina klubbor. När sidan var uppe så kontaktade jag ALMI för att jag behövde ett kapital för att köpa in mina första hockeyklubbor och sälja iväg dessa. Men det var här allting gick åt skogen.
ALMI beviljade inget lån till mig eftersom dom tyckte att jag inte behövde lagerföra klubbor, utan att jag kunde beställa klubbor mot förskottsbetalning. Att kunden betalar mig och jag skickar därefter en order till USA och Kanada mot EN KLUBBA och kunden får vänta 8-10 dagar på att få sin klubba, hade jag haft klubborna hemma så hade kunden fått klubban efter 2-3 dagar. Kort och gott, jag blev nekad lån och hela verksamheten hamnade på is och är nu nedlagd.
Än idag kan jag få mail från agenter för olika märken på klubbor som frågar mig hur jag kan ha så låga priser och varför jag inte körde vidare. Många agenter ville även binda avtal med mig,att dom fick köpa klubbor igenom mig och sälja vidare till föreningar.
Fortfarande vill jag verkligen fortsätta med detta, att sälja hockeyklubbor. Men jag har inget kapital, inte ens 50 öre som jag kan putta in i den här verksamheten och ALMI har nekat mig och varför skulle dom nu bevilja ett lån på kanske 100 000kr? Gör dom det så måste jag själv ha kapital också men det har jag inte.
Det var min historia om min dröm som jag ville förverkliga men det gick åt skogen.
Eftersom jag har kompetens och goda kontakter i USA och Kanada så jag kan jag än idag få ner priserna på klubborna. Vi tar till exempel Easton Stealth S19 som kostar mellan 2.499-2.799kr. Den här klubban kunde jag ta hem till Sverige och sälja för under 2000kr.
En kompis till mig åkte över till USA, köpte fem såna här klubbor för 1200kr/st och jag sålde dom för 2100kr/st och tjänade däremot 900kr/klubba. Detta var bara ett test för att se hur verksamheten skulle gå. Dessa klubbor gick som smör. Kunde även ta hem klubbor i märket som Warrior och sålde dessa för under 1500kr och då tjänade jag 300-500kr netto på varje klubba. Inte så dåligt va? Men det blev ingenting av den här verksamheten eftersom ALMI nekade mig ett lån. Hade dom beviljat mig ett lån, ett startkapital så att jag hade kunnat köpt in mitt första parti på klubbor så tror jag att den här verksamheten hade varit ett heltidsjobb för mig där jag hade haft en anställd.

Djurgården Hockey

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2011-03-10, kl 14:03

hockey

hockey

Inlägg: 59

 Man kan enkelt räkna ut själv.
 En klubba som i Sverige kostar 2495kr och exakt samma klubba och modell kostar 1495kr i USA och Kanada. Resten kan man räkna ut själv ;) Klubban är väldigt eftertraktad på den svenska marknaden och väldigt svår att få tag i.
Den här klubban tog jag hem och sålde 10 st utav, sålde dom på mindre än två dagar på blocket. Men mitt pris var mycket lägre eftersom jag hade ordnat dom på ett annat sätt än vad mina konkurrenter gör ;)

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2011-03-11, kl 10:16

hockey

hockey

Inlägg: 59

 Har fått PM från två eventuella investerare till detta projekt. Trodde inte att min tråd skulle väcka så står uppmärksamhet om jag ska vara ärlig. Önskar gärna komma i kontakt med fler investerare, där ni kan få ta del av mer detaljerad information av detta ifall ni känner ett intresse. Behöver ett startkapital på mellan 250.000-300.000 för att dra igång detta.
Är du seriöst intresserad att försöka kicka igång denna *"guldgruva" som en annan kille sa som kontaktade mig så skicka iväg ett PM eller skriv ett e-postmeddelande till kimpunktalalaurisnabelagmailpunktcom så kan vi prata vidare därifrån.

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2011-03-11, kl 20:23

hockey

hockey

Inlägg: 59

Efter närmare diskussion har jag av en person fått ett erbjudande på att ta emot 100.000 kr i en första investering + att jag har mottagit många fler mail från företag och privatpersoner som vill hjälpa mig.  Inget är bestämt ännu men jag tar fortfarande emot förslag på partnerskap, investering och diskussion.
[email protected]

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2011-03-18, kl 15:58

hockey

hockey

Inlägg: 59

 Hej,
Jag tar fortfarande emot förslag för en investering på 100.000 kronor i mitt företag som jag ska starta. 
[email protected]

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2011-03-22, kl 13:59

flimate

flimate

Inlägg: 2

Hur har du tänkt när det gäller skatten på importen?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2011-03-22, kl 14:02

hockey

hockey

Inlägg: 59

Det är löst på ett litet annorlunda sätt men självklart kommer jag följa skatt och avgifter för import. Men jag har pratat med min leverantör och vi har kommit på ett sätt hur vi kan betala mindre skatt, vilket jag självklart inte talar öppet om.

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2011-03-22, kl 14:36

flimate

flimate

Inlägg: 2

Ok. Lycka till.Se till att du inte skjuter dig i foten och rådfråga gärna en skattekunnig jurist för säkerhetens skull.(Jag hjälper dig inte med finaniseringen men köper gärna ett par klubbor när verksamheten är igång)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2011-03-22, kl 14:39

hockey

hockey

Inlägg: 59

Tack så mycket. 
Det är mycket som jag måste tänka på. Men allt sådant ska jag kolla upp innan det blir verklighet. 

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat