Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Moms på reseersättning?

Inlägg 1 av 3

2005-11-23, kl 09:43

username

David
Hugoson

Moms på reseersättning?

Är det moms på reseersättning då jag fakturerar denna??

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-11-27, kl 19:21

username

Johan
Holmqvist

Jag har samma fråga. Läste på ett annat ställe att momsen på resekostnaden ska vara den samma som de övriga tjänsterna som faktureras kunden. Kan det verkligen stämma ?

I mitt fall där jag ska fakturera x antal arbetstimmar och en resekostnad så ska jag alltså lägga 25 % moms på båda posterna. Vad räknas egentligen som resekostnad för ett företag. I priset på biljetterna som jag har köpt ingår där ju 6% moms. Ska jag först räkna bort dessa 6% och sen ta 25% på den summan som blir kvar eller ska jag ta 25% på hela beloppet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-11-27, kl 22:41

foretagande

foretagande

Allt ni fakturerar till era kunder är intäkter hos er och ska följdaktligen faktureras med 25% moms (om verksamheten som sådan har 25%-ig moms alltså). Vad du sedan säljer till din kund (tjänster, varor, tid,) har ingen betydelse i det sammanhanget. Vilket belopp du sedan ska fakturera för biljetterna är en förhandlingsak mellan dig och din kund och visar lite på hur självständig du är gentemot din uppdragsgivare.
Tar du hela beloppet som intäkt så tjänar du lite på det och det är väl inte mer än rätt att du kan göra lite vinst även på resekostnaden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat