Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Nybörjarfrågor - enskild firma

Inlägg 1 av 2

2016-11-07, kl 22:21

jacob79

jacob79

Inlägg: 1

Nybörjarfrågor - enskild firma

Hej!
Jag avser starta upp en webshop vid sidan av min ordinarie anställning där jag främst kommer importera varor för försäljning till svenska kunder.
Har några inledande frågor och säkert 100 till som kommer efter hand.

1. Vad gäller avseende garantier för tillverkningsfel när man köper in en vara för att sälja vidare kommersiellt? Ifall en producent lämnar 3 års garanti på tillverkningsfel så gäller ju denna från man köper varan hos en säljare. Men om jag köper varan ifrån en säljare i exempelvis USA (ej direkt ifrån producenten) och sen lagerhåller varan 3 månader innan jag har en kund som köper den så försvinner ju 3 månader på tillverkningsgarantin. Är det jag som säljare som då behöver stå för risken för de sista 3 månaderna efter den gått ut?

2. Något särskilt man behöver tänka på vid import inom/utanför EU? Varor jag kommer köpa in kräver inte importlicens. Sen behöver jag skaffa ett EORI-nummer. Men är det något annat? Annat än att ta med tullavgiften i kalkylen över vinstmarinal på produkterna.

3. Om jag går in med privata medel (eget kapital) i företaget vid starten, kan man plocka tillbaka dessa utan att ta ut det som lön eller behöva skatta på annat sätt? Dessa pengar är väl att betrakta som en vanlig skuld och ska därmed inte skattas när den betalas tillbaka?

4. Vad gäller vid inköp när man har enskild firma? Måste det alltid framgå på kvitto/faktura att det är företaget som köpt in varan för att kunna dra momsen? Låt säga att jag är ute och reser och springer på något jag tror kan sälja. Kan man köpa in varan med privat bankkort? Eller måste man ha företagskort kopplat till företagets konto?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2016-11-12, kl 20:55

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Hej
Svar UPA:
1. Garantiregler visavi leverantör beror på avtalet du har med leverantören, alternativt vilka villkor som gäller från leverantörens sida. Olika regler för olika länder och även olika leverantörer från samma land. Du får med andra ord fråga leverantören.

2. Saker som kan behöva tas med:
-Transport om det inte ingår i leverantörens pris.
-Försäkring under leveransen om det inte ingår.
-Importhanteringsavgift om du inte tullar in själv.
- Du betalar tull på varans pris inklusive transport. I sällsynta fall finns det speciella skatter som också skall betalas. Slutligen betalar du moms på priset inklusive transport och tull och andra skatter. Men momsen får du tillbaka i momsdeklarationen men det är en summa som skall ut när varorna anländer.
-Du betalar förseningsavgifter till flygbolag/båtrederi om varan inte hämtas ut inom ett par dagar. Och du måste ha pappren i ordning för att kunna tulla in.
-Du kan behöva ursprungscertifikat för att kunna få lägre tullsats - om set är möjligt.

3. Svar ja för enskild firma - men din firmas tillgångar är automatiskt dina egna. Men allt måste vara rätt bokfört.

4. Du måste ha ett kvitto, där man ser vad du köpt från vem och till vilket pris och hur stor momsen är. Ett utdrag från banken räcker inte.

Peter

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat