Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Ombilda handelsbolag till enskild firma - vad händer med mitt hyreskontrakt?

Inlägg 1 av 2

2005-11-09, kl 11:19

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 1

Ombilda handelsbolag till enskild firma - vad händer med mitt hyreskontrakt?

Jag är delägare i ett handelsbolag där den andre delägaren nu vill lämna bolaget. Jag känner ingen som vill gå in som delägare i hans ställe (och med tanke på allt strul jag haft är jag heller inte intresserad av det) och tänkte därför ombilda mitt handelsbolag till en enskild firma. Tyvärr har jag stött på ett problem... Jag hyr min butikslokal av en bostadsrättsförening och har ett hyreskontrakt som löper i ytterligare ett par år. Föreningen sätter nu stopp för mina planer att ändra bolagsform då hyreskontraktet avser mitt handelsbolag. Är det möjligt? Måste jag likvidera mitt bolag bara för att den andre delägaren vill lämna bolaget? Har jag ingen rätt till hyreskontraktet längre? Snäll - behöver råd och hjälp? Är det lönt att kontakta en jurist?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-11-09, kl 12:38

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Ett HB är en egen juridisk person som själv sluter avtal, så det är alltså inte du utan Handelsbolaget som har hyresavtalet.
Du kan inte omvandla ett HB till en enskild firma, vad du måste göra om du är ensam ägare kvar i ett HB är att likvidera bolaget och starta en enskild firma om du vill driva verksamheten vidare själv.
Eftersom den person som hyresavtalet är slutet med inte längre finns efter likvidationen så är inte heller hyresvärden bunden av något avtal med denna längre. Finns det ingen som vill gå in som kommanditdelägare för en omvanling mellan KB och HB kan man göra och det förändrar inte bolagets organisationsnummer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat