Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Påminnelseavgift och kravavgift

Inlägg 1 av 3

2004-11-17, kl 14:44

username

Barbro
Larsson

Påminnelseavgift och kravavgift

Några funderingar gällande påminnelseavgift och kravavgift som kan vara lite förvirrande. Dessa begrepp är ju två skilda saker. I mitt bokföringsprogram (SPCS) behandlas de dock som samma sak...
Jag har läst att påminnelseavgiften ska vara momsfri, men sett exempel på att den ofta inte är det... Hur är det egentligen? Och hur är det då med kravavgiften? Är den också momsfri? Och stämmer det att jag kan ta ut 150 kr i kravavgift?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-11-17, kl 19:37

foretagande

foretagande

Det ska vara momsfritt både för påminnelsen och kravbrevet, det är ju ingen vara eller tjänst du säljer. Kravavgiften kan var 160:- enligt lagen, men var noga med att skilja på vad som är påminnelseavgit och kravavgift. En påminnelseavgift kan du inte kräva att kunden ska betala om ni inte kommit överens om det tidigare, däremot när det går så långt som till kravbrev så ger lagen dig rätt att ta ut kravavgiften.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-11-18, kl 15:57

username

Barbro
Larsson

Okej, men om jag skickar en påminnelse benämns påminnelseavgiften som kravavgift i mitt faktureringsprogram...
Har dessutom uppmärksammat att en mängd företag lägger på moms på båda dessa avgifter. Vad får det för konsekvenser?
Och hur är det då med fakturerings-/expeditions-avgift och administrativ kostnad och allt vad det kallas. Dessa är väl momspliktiga även fast det inte heller är någon vara eller tjänst som säljs...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat