Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Uppfinningar & Patent

Patent eller inte?

Inlägg 1 av 2

2012-03-14, kl 18:14

PeaceLoveandDesign

PeaceLoveandDesign

Inlägg: 8

Patent eller inte?

Jag har en idé/design som förbättrar en befintlig kategori plastprodukter. Jag håller nu på att utforska möjligheterna för patent. Eller om det finns alternativ?

Problemet med patent är att det tar sån tid att få det utrett. Ett annat är att jag i så fall behöver söka patent som gäller för USA. Det är egentligen viktigare än att få patent i Sverige.

Har lite knappa resurser när det gäller att satsa på patent, och produkten skulle behöva lanseras hyfsat snabbt. I vilket fall snabbare än vad patentprocessen är.

Är det någon som vet något alternativ till patent, eller någon strategi som inte involverar patent. Mönsterskydd blir för svagt eftersom innovationen går att åstadkomma med olika formspråk.

Tacksam för idéer!

PeaceLoveDesign

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-03-16, kl 14:22

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du skriver att du har knappa resurser. Det är knappast en bra början för att ta patent. Jag hade själv några bra grejer på gång när jag var med i Haninge uppfinnarklubb. Jag gick ur och en idé som jag lanserade kunde jag läsa långt senare som frankriges bästa uppfinning det året. Den godbiten missade Kommunens uppfinnarklubb, resten ligger i en byrålåda.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat