Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Uppfinningar & Patent

Patent eller prototyp först?

Inlägg 1 av 4

2006-08-15, kl 00:46

username

Mte

Inlägg: 1

Patent eller prototyp först?

Hej!
Som rubriken lyder undrar jag om man bör söka patent innan man tillverkar en prototyp eller tvärtom? Fördelar/nackdelar? Hur går man egentligen tillväga om man vill tillverka en prototyp, krävs det t.ex. mycket pengar (att det är beroende på produkt förstår jag), och kan man göra flera olika modeller eller bör man ha en "färdig" produkt? Letar på nätet efter information men får inte riktigt klarhet i det hela och hoppas att någon kan hjälpa!
Mvh Maria.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-08-17, kl 10:06

username

Mahan
Afghan

Inlägg: 4

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-08-24, kl 14:40

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

Hej,

Det är alltid klokt att ha testat och funderatigenom sin produkt några gånger innan man försöker patentera den. Men du bör göra en förstudie och se om det finns något liknande. Det kan du få pengar till av en lokal fond el. dyl. I Skåne tror jag det är IK2 som hjälper dig med detta. Uppåt landet vet jag inte riktigt.
Därefter tycker jag att du innan du skickar in det verkligapatentet bör kontakta en ingenjörsbyrå som kan hjälpa dig att genomlysa din idé och se om det finns ännu smartare sätt att göra samma sak och om det i så fall finns fler patent att söka i samma produkt. Det är viktigt annars blir det lätt att göra något snarlikt.
För att få hjälp av en ingenjörsbyrå skall du höra dig för om du hittar någon i regionen som någon kan rekommendera annars är du välkommen att höra av dig till min arbetsgivare som just är en ingejörsbyrå i Lund. www.henriksson.se är adressen!

M.v.h.

Johan Olson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-08-28, kl 17:50

MsQ

MsQ

Inlägg: 12

Hej!
Svenska upppfinnareföreningens hemsida www.suf.com har information om uppfinneri, de är inga rådgivare, men du hittar information om uppfinnarvärlden mm Här hittar du även Lokala uppfinnarföreningar som du kan ta kontakt med. Ta kontakt med www.ALMI.se i ditt län och prata med dem. Sedan har du www.innovationsverige.com där du kan hitta innovationsrådgivare i ditt län! Skulle du få nja eller nej på ett ställe och du fortfarande känner att du vill fortsätta med din idé så ta inte nej för ett nej. Fortsätt om det känns rätt, det finns det massor av litteratur på området! Roland E Andersson har skrivit ”Innovationsprocessen” (ISBN 91-972777-0-3) utgiven av Teknovator, där du kan läsa ungefär hur arbetet går till från idé till färdig produkt.
mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat