Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Pris för annonsörer + annat?

Inlägg 1 av 9

2004-11-25, kl 01:28

username

Pontus

Inlägg: 11

Pris för annonsörer + annat?

Hej,

Jag driver en spelsida (handlar om World of Warcraft som är ett nytt spel som Blizzard tillverkar) som har ca 5000 unika besökare per dag just nu. Jag undrar hur jag ska prissätta annonsplatsen på hemsidan? Eftersom jag aldrig gjort något liknande har jag ingen aning om vad som är skäligt att ta ut. 1000kr/vecka eller är det snarare 500kr/vecka? Annonsen kommer att ligga längst upp på hemsidan på alla sidor, inte bara förstasidan.

Jag undrar också om jag måste bilda ett företag för att göra detta och skaffa en viss skattesedel eller funkar det som hobbyverksamhet? Vad finns det i så fall för komplikationer som kan uppstå i samband med annonsörer, betalning och oss?

Om vi måste bilda ett företag, vad kan man dra av på skatten för? Eftersom vi driver en spelsida och skriver om ett spl måste vi ha spelet för att kunna skriva om det. Spelet har en månadskostnad, kan vi dra av skatten på denna? Kan vi dra av skatten på själva spelet när vi köper det? Hur fungerar det när man är flera medarbetare (vi är tre som driver sidan), kan alla dra av detta på skatten eller måste alla registreras i företaget då eller något.

Hoppas att jag kan få lite långa och trevliga svar, tror att jag kan behöva det.

Mvh,
Pontus

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2004-11-25, kl 12:38

username

Tomas
Loden

Inlägg: 72

Hej!

Angående marknadsföringen av hemsidan så beror det helt på vad du/ni har för tankar med den. Ska ni utveckla/bygga ut hemsidan, sälja egna produkter eller produkter från återförsäljare typ som affiliate? Jag tror ni behöver utveckla vad ni har för mål med sidan, tänk också på att varje länk ut från sidan är en potentionell förlust för er men det beror på vad ni vill med sidan. Har själv arbetat med internet försäljning fulltid sedan 1996 och min erfarenhet säger att ni kan få in betydligt mer än 1000kr/vecka med ca 150,000 UNIKA (ej "träffar") besökare varje månad men återigen så beror det på vad ni har för tankar med sidan..Det finns många andra sätt att få in pengar från en sida än att sälja annonsplatser....Hur och vad man ska göra beror på sidan och deras besökare och målsättning...

"Jag undrar också om jag måste bilda ett företag för att göra detta "

Ja och Nej. Om ni verkligen tror på eran sida och att det går att utveckla den ytterligare så föreslår jag att en av er har något sort av företag pga av att det är betydligt lättare att jobba med och bygga upp långvariga relationer med lite större och "seriösa" företag vilket ni kommer att få kontakt med om ni fortsätter att bygga och utveckla eran sida på ett possitivt sätt.

Har själv alltid arbetat med eget företag då det ger ett seriösare intryck vid förhandlingar med andra företag.

Å andra sidan så har vi arbetat med sidor som omsätter tiotusentals skr/vecka där det har varit privatperson/er bakom så det är inte omöjligt hur ni än väljer att göra, det här är något som ni måste komma fram till, tillsammans med berörda företag.

Som ni ser så kan man utveckla det här hur mycket som helst och det finns säkert andra här som har mer ideer och det är bra, jag har bara utgått från mina erfarenheter genom åren.

Skattemässigt/bokföringsmässigt så lämnar jag över till någon annan..

Lycka Till, det finns oanade möjligheter med internet handel, allt utgår ifrån er o eran sida.. Utveckla gärna lite mer vad ni har för mål samt vad eran adress är så är det lättare att fortsätta diskutionen..

/ Tomas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2004-11-25, kl 19:18

username

Pontus

Inlägg: 11

Adressen till sidan är:
http://www.worldofwarcraft.se

Vi har i dagsläget inte funderat på att börja sälja varor genom hemsidan. Vi jobbar dock på att försöka sälja musmattor som en engångsgrej, men inte som något bestående. Detta för att det förmodligen skulle kräva mycket administration och att vi sätter oss in i det väldigt mycket. Vet dock inte hur det hela skulle fungera, men med ett bra erbjudande från något redan existerande företag skulle detta självklart kunna fungera bra.

I oktober hade vi ca 50000 unika besökare (enligt vårt webbhotell), men är inte helt säker på om de bara adderar ihop alla unika per dag eller om de verkligen räknar unika IPs per månad. Tror på det förstnämnda. Det iofs så kanske alla räknar det? November räknar vi dock med en väldigt stor ökning och kommer förmodligen ligga mellan 80000 och 100000 unika besökare. Vi räknar också med en stor ökning i december och januari.

Det bästa vore ju givetvis att ha en riktlinje på annonspriserna, men givetvis skulle man kunna diskutera priset med annonsören också och på så vis komma fram till något vettigt. Men eftersom jag inte har så stor koll på just vad man kan ta ut för priser har jag svårt att sätta ett pris.

Tack för ditt svar ska jag också säga! Skulle bli glad om någon hade lust att berätta lite mer om skatter och bokföring också så att jag får ett hum om det. Ska förmodligen gå ner till kommunhuset någon dag för att prata om detta, men alltid bra att ha lite kött på benen innan så att man inte kommer dit utan någon som helst kunskap i ämnet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2004-11-25, kl 19:54

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag tycker att jag känner igen dig. Vi har väl diskuterat tidigare. Om du nu ska starta upp ett företag så skulle det säkert löna sig för dig att ta kontakt med mig. Du kanske läst några av mina mail på forumsidan. Jag hjälper till just vid start av företag.Vi kanske hörs?LarsAbi DesignStart av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2004-11-25, kl 23:26

username

Pontus

Inlägg: 11

Jag har frågat tidigare om musmattorna, men inte övrigt vad jag kommer ihåg. Känns inte som om jag behöver avancerad hjälp utan mer små tips och förklaringar på hur jag ska gå till väga för att kunna ha annonser på sidan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2004-11-26, kl 00:03

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det var musmattorna jag kände igen. Lycka till!
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2004-11-28, kl 13:34

username

Lars
Larsson

Inlägg: 23

Ring/maila och fråga de stora siterna som säljer och reccenserar spel vad de tar för annonsen och hur många besökare dom har. De tar betalt efter antal visningar och storlek eller antal klick. Skriv gärna här vad du får reda på!

Jag gör bara bilderna och slipper ta betalt :-) Du har ju också olika typer av banners: stillbild, animerad gif, flash, skyscrapers,

Lite tips på priser:
Menyer.se
http://www.menyer.se/annonsera.asp

Kanotguiden
http://www.kanotguiden.com/Annonsin.htm

Shoppingguiden
http://www.shoppingguiden.com/info.asp

CSjobb
http://csjobb.idg.se/Arbetsgivaren.nsf/BannerAnnonsera?OpenForm&id=16

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2004-12-01, kl 02:43

username

Pontus

Inlägg: 11

Frågade några siter nu men ingen tycktes vilja lämna ut information av detta slag. Kan hända att jag fråga lite för stora siter. Fick dock svaret att de flesta företag vill ge betalt per klick eller visning medan de som vill ha annonser på sin sida vill ha betalt i tid. Detta kan orsaka vissa problem. Beroende på hur stora sidorna är kan man få några tiondels över upp till några tiondels kronor för visningar av annonsen. Varierar alltså stort. Per klick kan man få lite mer. Detta beror också väldigt mycket på kundgrupp. Fattiga studenter köper inte lika mkt som medelålders personer med fast inkomst...

Fick också tipset att börja med låga priser och höja allt eftersom när man ser att det går bra.

hr är två till prislistor om någon är intresserad:
http://idginfo.idg.se/pdf/idg_priser_2005_tryck.pdf
http://www.sweclockers.com/pdf/Prislista2004.pdf


Fick alltså inte så mycket matnyttig info, men man kanske blev lite klokare ändå.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2004-12-03, kl 15:22

username

Lars
Larsson

Inlägg: 23

Bra! Då är det bara att sätta ett rimligt lägre pris och börja leta annonsörer. Kolla också på http://www.tradedoubler.se som säljer länkar per klick och försäljning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat