Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

pris fråga

Inlägg 1 av 9

2006-11-11, kl 09:15

username

Ali

Inlägg: 2

pris fråga

hej
Jag ska starta en webbbutik, jag har pratat med en kille som ska fixa en hemsida till mig det är en dynamisk hemsida med mycket funktioner ochh massa underliggande sidor och han ska ge mig en kurs i hur man kan ta hand om hemsidan allt detta plus webbhotell platsen kommer att gå på 5000:- är detta ett rimligt pris?

ali

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2006-11-11, kl 11:39

antonio

antonio

Inlägg: 240

Det beror fullständigt på hemsidan. Om personen ifråga måste lägga ned flera veckor på att utveckla den så har han fått en ganska liten lön i förhållande till insatt arbetskraft.
Blir hemsidan bra gjord så är den nog värd pengarna, men om personen laddar hem någon gratis mall från internet gör några små justeringar i en timma är det knappast  värt något.

Vi vet inte detta därför kan ingen tala om för dig om det är rimligt eller ej.

Webbhotell är ganska billiga inkl. domännamn nuförtiden? Går på några hundralappar om året och ofta inkluderas de funktioner du behöver för en webb butik.

Personligen känner jag att det är något smått skum där alltså. Det finns ju gratis hemsidor och funktioner man kan hitta över nätet... fråga personen om han skriver all källkod själv och inte skaffar det från andra håll som är gratis.

Oavsett så är det tiden som personen lägger ned som ska vara din kostnad och det rätta priset bestäms i slutändan över hur stor nytta du får av tjänsten du köper... För mig vore nyttan inte så stor men din nytta kanske överstiger 5000 kr... ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2006-11-11, kl 11:44

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Vad är egentligen ett rimligt pris för en tjänst?
Ett bra webbhotell med stöd för alla funktioner kostar 600: - för ett år. Sedan finns det billigare varianter, som kanske är nog så bra som kan kosta 200: - för ett år.
En hemsida kan kosta allt från gratis till åtskilliga tusenlappar.
Ska du sälja exempelvis "karameller", så vill du komma så nära sida 1 som möjligt i Googles sökindex, med sökordet karameller.
Gör du de, så är hemsida värd allt mellan 5000 - 15 000: -
Hamnar du däremot på sidan 6 eller 7 eller ännu längre bak, så är värdet på hemsidan kanske 500: -.
Hälsningar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2006-11-11, kl 11:50

antonio

antonio

Inlägg: 240

Jag är inte särskilt insatt i det här med hemsidor och så, kan du förklara lite smått hur källkoden på en sida hjälper en att hamna högt på indexeringen?
Indexeras alla hemsidor automatiskt eller måste man skicka något formulär till google om att man önskar detta?


Förresten det verkar lite skevt att förvirra en hemsida (som är en konstruktion) med exponering. En hemsidas funktionalitet och design/struktur etc. är skilt från den exponering den får?
Att en hemsida är långt upp på index betyder inte att folk uppskattar hemsidan... har sett de fulaste sidorna man kan tänka sig vara nr 1 :)

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2006-11-11, kl 12:12

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Sökmotorerna uppgift är att ge sökaren så relevant information som möjligt på sökordet. Sökmotorerna skiter fullständigt i hur snygg en hemsida är. Sökmotorernas medhjälpare är små robotar som letar igenom webben efter just relevant information
enligt ett ganska komplext system.
Dom designade hemsidorna faller som käglor i konkurransen, då dessa robotar inte kan läsa varken bilder, flash eller en massa script som skapar dynamiska effekter.

Kraven som kunderna ställer idag är:
Att hemsidan ska vara lättnavigerad
Att hemsidan ska vara användarvänlig
Att hemsidan ska hamna högt upp i sökindexet
Att hemsidan ska vara säljande.

Tyvärr så måste man fånga besökarens intresse inom 5 sekunder
annars så är han redan långt borta.
Vem sitter och vänta på att en sida ska laddas.

Hälsningar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2006-11-11, kl 12:25

antonio

antonio

Inlägg: 240

Sökmotorsoptimering baserar sig väl på källkoden enbart? finns det inte speciella tags som används i källkoden som är speciellt avsedda för sökmotornsoptimering?

I sådana fall har motorn inga problem med att hitta den information den behöver... allt ska ju finnas sammanfattat i källkoden... t.ex. speciella sökord ska skrivas in i källkoden någonstans.
Har för mig att det fanns en tid då sökmotorn bara brydde sig om den lilla snutten källkod som talar om vad sidan handlar om och vilka sökord hemsidan eftertraktar...

Sökmotorsoptimering är 1 av dina 4 kriterier ;) de andra 3 handlar ju bara om designen/strukturen på hemsidan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2006-11-11, kl 13:12

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Det var några år sedan då metataggen hade någon större betydelse för vilken placering sidan skulle få.
Sidans utformning, struktur, användarvänlighet eller design eller vad man väljer att kalla det har en mycket stor inverkan på placeringen. Men det viktgaste av allt är att man har ett bra innehåll textmässigt och hur man skriver texten är också centralt.
Hälsningar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2006-11-11, kl 15:41

superstoffe

superstoffe

Inlägg: 5

Jag skulle säga att priset är vädligt bra. Självklart beror det helt på vad du får för pengarna. Om det är en duktig kille som leverar något funktionabelt och snyggt så är priset bra, men samtidigt som 500 kr skulle vara dyrt för något dåligt gjort.

En hemsida ska först och främst vara bra kodad i grunden, enligt webstandarder. Det är en första hörnsten för exempelvis vidreutveckling och sökmotorspositionering, men också avgör stor del i hur snabbt en hemsida laddas, har väl den fungerar på olika plattformar, olika upplösningar osv.

Att en hemsida kommer bra till på en Google sökning är självklart oerhört viktigt, och det kräver som sagt att hemsidan är rätt gjord. Men även innehållet och dess flöde spelar en stor del, likaså länkar från andra sidor till exempel. Man ska dock inte tror att man kommer högt på bara ett par dagar, utan det tar längre tid med kontinuerligt färskt välplanerat innehåll. Hur hemsidan är gjord är alltså bara en början.

Att en hemsidas design inte är viktig är ren lögn då det spelar större roll än va många inser. Visst det gör nödvändigtvis inte att hemsidan hamnar högt på Google, men det gör med säkerhet så att besökarna trivs och med stor chans kommer tillbaka. Det handlar om kvalitetet och tilliten som kommer med den.

Till exempel så söker inte jag på google varje gång jag vill till min favorit fågelsida utan den är min favorit tackvare jag trivs där (alltså innehåll och utseende). Samma gäller min favorit elektronikshop, jag trivs där (den ger mig tillit tackvare sitt innehåll och utseende). Jag har säkerligen någon gång tidigare hittat sidan på google, men det var den första gången .. men vad får mig att gå ditt 100 gånger igen?!

En annan aspekt för dig är väll säkerheten då du ska driva en webbutik, likaså betallösningar osv.

Alltså så avgör inte placeringen på exempelvis google priset, SEO är bara en del av det du ska förvänta dig, precis som funktionalitet och utseende. Ett riktpris för en seriös är väll 400kr/timme och uppåt. Vilket alltså gör 5000 till ett väldigt bra pris (om man utgår från att killen som gör den vet ett och annat).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2006-11-11, kl 15:45

blaustudios

blaustudios

Inlägg: 12

"Spindlarna" i sökmotorerna fungerar på så vis att dem sniffar sidans innehåll, struktur och storlek, även hur många andra sidor som har har hyperlänkar till just din sida..

Sen har googel och även andra söktjänster en tilläggstjänst som gör att domänen hamnar högre upp i listan destu mer du är villig att betala.
Just av denna anledning hamnar många "Dåliga" hemsidor högt upp.

Sökmotorernas "Spindlar" (själva motorn som söker upp resultaten) Går även på titel, och Meta taggar.
Dock är spindlarna nu förtiden väldigt mycket smartare

Inläggets betyg
Svara Svara med citat