Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Webb & E-handel

Privat eller företagsleasing

Inlägg 1 av 4

2013-05-05, kl 16:23

robblids

robblids

Inlägg: 4

Privat eller företagsleasing

Hallå, jag driver en enskild firma med två verksamheter och min bil börjar ruttna på åkandet, så tänkte att en ny eller relativt ny bil skulle även bidra till en bättre image!

Försöker förstå mig på det här med leasing och förmånsvärden och allt vad det heter.
Jag fattar mer eller mindre 0 om detta. Vad är enklast egentligen?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2013-05-05, kl 18:45

CeciliaLind

CeciliaLind

Inlägg: 5

Hej. Om du leasar en bil får du dra av kostnaden på leasingen och halva momsen. Ska du dra av bilkostnaden i ditt bolag behöver du föra körjournal. Har du inte körjournal så förmånsbeskattas du för all körning i med bilen. Den exakta siffran för förmånsbeskattning finns på Skatteverkets hemsida, men handlar i stora slängar om ett basbelopp.

Hoppas det blev klarare.

//cecilia.

Cecilia Lind
www.lrddesign.se
[email protected]

Ekonomiansvarig
Ekonomikonsult

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2013-05-05, kl 22:23

robblids

robblids

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av: CeciliaLind

Hej. Om du leasar en bil får du dra av kostnaden på leasingen och halva momsen. Ska du dra av bilkostnaden i ditt bolag behöver du föra körjournal. Har du inte körjournal så förmånsbeskattas du för all körning i med bilen. Den exakta siffran för förmånsbeskattning finns på Skatteverkets hemsida, men handlar i stora slängar om ett basbelopp.

Hoppas det blev klarare.

//cecilia.

Citat:

Ursprungligen postat av: CeciliaLind

Hej. Om du leasar en bil får du dra av kostnaden på leasingen och halva momsen. Ska du dra av bilkostnaden i ditt bolag behöver du föra körjournal. Har du inte körjournal så förmånsbeskattas du för all körning i med bilen. Den exakta siffran för förmånsbeskattning finns på Skatteverkets hemsida, men handlar i stora slängar om ett basbelopp.

Hoppas det blev klarare.

//cecilia.


Hmm Tack så mycket Cecilia. Så vi säger att jag leasar en bil på firman, och betalar drivmedel med privat kort och för körjournal där jag sedan drar av tjänstemilen, går det?

Robin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2013-05-06, kl 07:40

CeciliaLind

CeciliaLind

Inlägg: 5

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/formaner/bilarmm/korjournal.4.18e1b10334ebe8bc8000695.html Här finns bra information.
//cecilia

Cecilia Lind
www.lrddesign.se
[email protected]

Ekonomiansvarig
Ekonomikonsult

Inläggets betyg
Svara Svara med citat