Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Problem med styrelseordförande.

Inlägg 1 av 7

2005-10-26, kl 06:06

username

Andreas
Larsson

Inlägg: 10

Problem med styrelseordförande.

Jag är aktieägare och styrelseledamot i ett AB. Vi är tre stycken som har startat bolaget. Nu är det så att styrelseordförande skött allt med bokföringen och jag har hittat lite skumma fakturor. Jag har begärt att få se bokföringen men styrelseordförande har totalt ignorerat mig. Jag har även begärt styrelsemöte och att få en balansräkning men även där verkar det inte hända så mycket eftersom det gått flera månader. Enligt aktiebolagslagen verkar han bryta mot lagen när han gör på detta sätt.

Vad ska jag göra?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-10-27, kl 00:18

username

Medlem
#20132

Inlägg: 54

Ett AB ska ha en auktorisrad revisor som väljs på bolagsstämman. Om nu styrelseorföranden är revisor så uppstår det en jäv situation ABL § 10:16.

Styrelseordföranden kan bli skadeståndsskylldig om detta orsakar skada för företaget. ABL 15:1

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-10-27, kl 20:25

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Styrelseorföranden är väl inte revisor, det är omöjligt och skulle aldrig godkännas av bolagsverket.
Varför inte avsätta ordföranden, det är bara att kalla till en extra bolagstämma!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-10-28, kl 18:53

username

Andreas
Larsson

Inlägg: 10

Kan en nära släkting eller sambo sköta bokföringen? Kan jag kontakta bolagsverket för att se vem som sköter bokföringen och vem som är revisor?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-10-28, kl 19:14

username

Andreas
Larsson

Inlägg: 10

pekivan:

Gäller ABL 10:6 bara revisorn eller även den som sköter bokföringen?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-10-28, kl 22:19

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

En revisor får absolut inte delta i den dagliga verksamheten i ett bolag han/hon är satt att granska. Det enda man kan hjälpa till med är upprättandet av själva bokslutet men absolut inte mer. Det finns inte heller någon revisor som skulle göra det, det strider mot deras regler vilket gör att man som revisor skulle kunna bli av med sin auktorisation.
Om du sitter i styrelsen för bolaget måste du väl veta vem som revisor och vem som sköter bokflringen? Du började med att skriva att bokföringen sköttes av styrelseordföranden, är det inte så då? Bolagsverket har revisorn registrerad så det kan man alltid kontrollera liksom man kan kontrollera vem som sitter i styrelsen. Vem som sköter bolagets bokföring däremot är bara en organisatorisk fråga om det dagliga arbetet inom bolaget och har inget intresse för andra och behöver därför inte registreras på något sätt. Att styrelsen finns offentligt registrerad är för att man när man gör affärer med ett bolag ska veta vilka personer det är som ansvarar för bolaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-10-30, kl 18:29

username

Andreas
Larsson

Inlägg: 10

Citat:

Ursprungligen postat av:

Om du sitter i styrelsen för bolaget måste du väl veta vem som revisor och vem som sköter bokflringen?


Jag "vet" vem som är revisor, han arbetar för en större advokatfirma, dock försvann mina papper av någon konstig anledning när vi flyttade kontoret. Jag har träffat honom men jag kommer bara inte ihåg namnet. Angående bokföringen så är jag lite osäker på vem som "egentligen" sköter den.


Citat:

Ursprungligen postat av:

Du började med att skriva att bokföringen sköttes av styrelseordföranden, är det inte så då?


Det kan vara så men det är inte så lätt att veta när ordförande tiger om allt. Tidigare var det dock en annan person.
Citat:

Ursprungligen postat av:

Bolagsverket har revisorn registrerad så det kan man alltid kontrollera liksom man kan kontrollera vem som sitter i styrelsen.

Ok, det enda jag funderade över var om uppgifterna var offentliga eller ej.

Citat:

Ursprungligen postat av:

Vem som sköter bolagets bokföring däremot är bara en organisatorisk fråga om det dagliga arbetet inom bolaget och har inget intresse för andra och behöver därför inte registreras på något sätt. Att styrelsen finns offentligt registrerad är för att man när man gör affärer med ett bolag ska veta vilka personer det är som ansvarar för bolaget.



Tack för svaret!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat