Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

projektarbete

Inlägg 1 av 11

2008-02-04, kl 10:06

nunnapower

nunnapower

Inlägg: 3

projektarbete

Hej alla företagsexperter!

jag är en tjej på 18 år som behöver hjälp med mitt projektarbete. jag ska (endast teoretiskt) starte ett café. jag ska gå igenom de olika stegen för att bli ett godkänt företag. hur börjar man? vilka är stegen ? vart registrerar man sig etc? om någon har lust att hjälpa mig lite med dessa frågor skulle jag bli mycket tacksam!

tack på förhand! MVH Anna Åstrand

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2008-02-04, kl 14:00

username

Peter
Nygren

Inlägg: 80

Först behöver man veta vilken företagsform man vill ha (EF, HB eller AB).

Sen registrerar man sig på bolagsverkets hemsida.

Sen behöver man lösa finansieringen och då kan en affärsplan vara bra att göra.

En liten marknadsföring och en markandsplan hade inte heller skadat.

Om man har riktigt brottom kan man köpa ett sk lagerbolag om man vill ha AB så kan man vara igång efter någon vecka.

Sen ska man ansöka om F-skatt

Sen behövs leverantörer, lokal och inventarier.

En genomförandreplan etc.

Så jag kan tänka mig att det blir ett stort projekt. mellan 30 och 40 sidor om det ska vara välskrivet...

Ett förslag är att du skriver ditt projektarbete som en affärsplan. En mall hittar du på www.affarsplan.com

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2008-02-04, kl 14:04

and

and

Inlägg: 155

Hej Anna.

Jag förutsätter att man får emottaga hjälp vid ett projektarbete. De första man skall göra är affärsplan (affärsidé och så vidare, så man vet om det är lönsamt samt hur lönsamt det blir.). Ett företag registreras numera på www.foretagsregistrering.se eller hos skattemyndigheten. Hos bolagsverket krävs ej registrering av enskild firma, det behövs endast om du vill skydda namnet. Har du fler frågor så kan du maila mig: [email protected]

Lycka till.
/Richard Andréasson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2008-02-04, kl 17:59

Linus2

Linus2

Inlägg: 92

Ja det var märkligt var mycket en en tjej fick när hon ställde en fråga. Som dessutom gäller en större uppgift än den som det andra stackran (johan eller jonas eller vad det nu var han hette) hade.

Sitter ni och fantiserar om tonårskött nu pojkar?


Kör hårt Anna, du har fått bra svar här.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2008-02-04, kl 18:39

and

and

Inlägg: 155

Linus, et projektarbete och en tenta är två helt olika saker. Du verkar inte vara en speciellt seriös människa själv och jag tycker inte du skall klanka ned på andra. DU har väldigt dålig stil och ger detta forum dålig stämning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2008-02-04, kl 19:07

username

Per
Thörnquist

Inlägg: 39

Linus K - Richieboy  TKO

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2008-02-05, kl 10:39

nunnapower

nunnapower

Inlägg: 3

jag vill bara tacka så hemskt mycket för hjälpen!
ska göra så gott jag kan för att arbetet ska bli bra!

ja, Rickard, man får be om hjälp. jag intervjuar bland annat en egenföretagare just nu.

Linus! fokusera på dig själv, men tack för att du tittade in!

Kram Anna

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2008-02-07, kl 10:04

Linus2

Linus2

Inlägg: 92

Jag är väl medveten om skilnaden mellan en tenta och ett projektarbete. Projektarbetet är avsevärt mycket större.

Jag fokuserar en hel del på mig själv, men även på de som hycklar och mobbar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2008-02-07, kl 11:08

RT

RT

Inlägg: 31

Just det. Ett projektarbete leder oftast till en examen om man gör det på en högskola. Det kan liknas vid specialarbete
(C uppsats) men det är inte alla program som gör ett sådant arbete utan har någon annan likvärdig uppgift. Och i detta fall så gäller det nog gymnasiets starta eget linje, då borde det ju finnas en lärare tillgänglig? Men är det ett enskilt arbete så kanske inte läraren har tänkt att eleven ska få "direkt" hjälp, utan söka information på egen hand, från olika myndigheter.

RT

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2008-02-18, kl 09:41

nunnapower

nunnapower

Inlägg: 3

vad står EF, HB och AB för? kram

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2