Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Prokurist o arbetslös?

Inlägg 1 av 9

2006-08-30, kl 21:44

username

Christina
Mårlid

Inlägg: 5

Prokurist o arbetslös?

Jag funderar på att starta eget företag men är arbetslös. Nu har jag fått ett tips om att min man startar en enskild firma och skriver in mig som prokurist. Detta för att möjliggöra att stämpla ett tag till tills företaget är bärkraftigt. Är detta möjligt?

Christina

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2006-08-31, kl 10:07

username

Susanne
Cederholm

Inlägg: 62

Vad är prokurist för något?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2006-08-31, kl 10:26

username

Christina
Mårlid

Inlägg: 5

En person som får samma, nästan, rättigheter som ägaren. Kunna ta ut pengar, ha kontakt med myndigeter, teckna kontrakt osv. Så har jag fattat det.

Christina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2006-08-31, kl 11:36

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

är lite osäker pa om EF kan ha prokurist. Spontant känns det som om bara HB/KB kan ha detta.

Jag tror inte detta är lämpligt i syfte for dig att kunna fortsätta att stämpla. Far skv nys om att du star som prokurist räknar de naturligtvis med att du är anställd och därmed erhallit ersättning.

Hur du skall gora däremot, det tänker jag inte avsloja for dig

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2006-08-31, kl 20:07

username

Christina
Mårlid

Inlägg: 5

Citat:

Ursprungligen postat av:

är lite osäker pa om EF kan ha prokurist. Spontant känns det som om bara HB/KB kan ha detta.

Jag tror inte detta är lämpligt i syfte for dig att kunna fortsätta att stämpla. Far skv nys om att du star som prokurist räknar de naturligtvis med att du är anställd och därmed erhallit ersättning.

Hur du skall gora däremot, det tänker jag inte avsloja for dig



Hallå där mrnowhereman, har du sagt A får du säga B :-) Har du en lösning vill jag givetvis hitta en lösning som gärna får vara smidigare.

Christina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2006-08-31, kl 20:10

username

Christina
Mårlid

Inlägg: 5

Vill också göra ett förtydligande, mitt stämplande ska ju givetvis vara i proportion med mitt arbete. Alltså, har jag inte uppdrag, då stämplar jag, har jag uppdrag stämplar jag inte. Det är alltså inte tal om ta ut ersättning när jag jobbar!

Christina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2006-08-31, kl 22:17

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det är inte ägandet av bolaget som i sig diskvalificerar dig från A-kassa, det är din företagsledande ställning. Någon som tecknar firman, skriver avtal, har myndighetskontakter är företagsledare och kan därmed styra bolagets verksamhet och egen arbetsinsats.
Frågan som gäller är alltså hur du tänker att du ska kunna avgränsa den tiden du arbetar med företaget från den tiden du är arbetslös. Som företagare och i synnerhet i uppstartskeded så jobbar man med företaget dygnet runt, man tänker man budgeterar, man pratar med potensiella kunder, man pratar med leverantörer, man förhandlar med banken, man gör logytyps, ordnar med brevpapper, gör reklammaterial mm mm mm. När skulle du hinna med att vara arbetslös egentligen? Att driva företag är kanske 60% maximalt på fakturerbara uppdragstimmar resterande tid är för det egna bolaget men likaväl arbetande tid.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2006-09-02, kl 21:17

username

Christina
Mårlid

Inlägg: 5

Citat:

Ursprungligen postat av:

Det är inte ägandet av bolaget som i sig diskvalificerar dig från A-kassa, det är din företagsledande ställning. Någon som tecknar firman, skriver avtal, har myndighetskontakter är företagsledare och kan därmed styra bolagets verksamhet och egen arbetsinsats.
Frågan som gäller är alltså hur du tänker att du ska kunna avgränsa den tiden du arbetar med företaget från den tiden du är arbetslös. Som företagare och i synnerhet i uppstartskeded så jobbar man med företaget dygnet runt, man tänker man budgeterar, man pratar med potensiella kunder, man pratar med leverantörer, man förhandlar med banken, man gör logytyps, ordnar med brevpapper, gör reklammaterial mm mm mm. När skulle du hinna med att vara arbetslös egentligen? Att driva företag är kanske 60% maximalt på fakturerbara uppdragstimmar resterande tid är för det egna bolaget men likaväl arbetande tid.



Tack KarinJ, Jag förstår dina synpunkter och håller ju med fast beroende på vilken typ av företag man ska driva. Mitt företag är så enkelt att den tid det tar att starta upp är minimalt. Och som jag tolkar det, så länge jag är tillgänglig för arbete, vilket jag är, ska kan jag stämpla. Om jag söker jobb och startar upp makens företag så borde det ju fungera.. Har du någon idé som fungerar bättre?

Christina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2006-09-04, kl 17:43

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Näe, så där fungerar det inte. karinJ har rätt i det hon skriver

Inläggets betyg
Svara Svara med citat