Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Räkna ut värde på företaget

Inlägg 1 av 4

2005-10-31, kl 00:30

username

Saeed
Sarvi

Inlägg: 1

Räkna ut värde på företaget

Hej,

Vi har ett e-butik som funnits online några år nu och det går jättebra men 2005 är första året vi gjort e-butiken till eget handelsbolag. Vi funderar på att kanske sälja så jag undrar hur man kan räkna ut värdet på ett sådant företag?

Tack.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-11-01, kl 19:01

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Det finns flera olika sätt att sätta ett värde pa ett bolag. Den vanligaste är väl avkastningsvärdering. Da tar man framtida vinster och diskonterar dem till ett nuvärde. Att förklara exakt hur detta gar till har jag inte tid till. Kanske har nagon annan detta? Nackdelar med denna metod är att det är svart att budgetera för kommande ars vinster, speciellt för tillväxtföretag.

Substansvärdering kan användas vid kapitalintensiva företag. Personalintensiva företag lämpar sig inte sa bra för denna metod. Den kan ses som en lägsta värdering av ett företag.

Med hänsyn till köparnas avkastningskrav mm ligger priset nagonstans mellan dessa metoder.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-11-08, kl 18:49

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Nu kopierar jag in ett svar som jag lämnat två gånger tidigare i samma forum.

"Det finns ett antal olika beräkningssätt för värdering men ett av dem bygger som du säger på substansvärde och goddwill. Man börjar då med att räkna fram substansvärdet i bolaget genom att räkna på värdet av tillgångarna (observera då att det inte gäller det bokförda värdet), dra ifrån skulderna inkl den latenta skatten på olika bokslutsdipsositioner. Det värdet man kommer fram till då är bolagets substansvärde. Vid värdering av tillgångarna kan man ibland värdera inventarier till slaktvärde (vad får jag ut i pengar idag om jag säljer allt på en gång utan att lägga tid på att hitta bästa köpare), till marknadsvärde (vad är marknadsvärdet för de saker som finns om man ger sig tid till att hitta den bästa köpare till var och en av tillgångarna) eller till återanskaffningsvärde (vad skulle det kosta att köpa likvärdiga varor på marknaden). Det immateriella värdet är svårare att sätta, det beror mycket på köparens och säljarens förväntningar om framtiden. Hur stort värde ligger det i en upparbetad kundstock eller ett innarbetat företagsamn? Ett företag som ska säljas kommer att ha två pris, ett som köparen vill ge och ett som säljaren vill ha. Eftersom värdet av de materiella tillgångarna är fixt så ligger skillnaden i prislappen på vad man anser att goodwillen är värd. Naturligtvis kan man använda olika formler för att räkna ut också goddwillvärdet men det kommer ändå att vara mycket känsla ch tycke i det man kommer fram till. Ett sätt kan vara att titta på det förväntade resultatet fem år framåt, göra en nuvärdesberäking av detta och säga att det är företagets goodwill. Ett annat sätt är att se det som en alternativkostnad, ex att värdet av innarbetade kunder är lika stort som en marknadsföringskampanj skulle kosta för att få in samma mängd kunder.
Ett annat sätt att beräkna värdet är med en avkastningsprincip. då tittar man egentligen bara på bolagets förväntade resultat under fem år framåt med utgångspunkt från att utvecklingen kommer att vara likadan som ett antal år bakifrån och fram till nu. Detta resultat justeras sedan med hänsyn till den lön som företagsägaren har tagit ut i förhållande till en marknadsmässig lön, bokföringsmässiga avskrivningar justers till kalkylmässiga osv. Kommer man sedan fram till att resultatet blir 50.000 per år och man vill ha en förräntning av sina pegar på 10% så är bolaget värt 500.000 kronor. Observera alltså att en värdering av ett företag bygger helt på kapitalmässiga grunder och lägger inga aspekter på egna löner osv utan enbart på en avkastning på satsat kapital."

Eftersom ni har ett HB och inte ett AB så blir det ju aldrig aktuellt att justera för lön och obeskattade reserver men annars är principerna samma oavsett bolagsform.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-12-04, kl 12:05

username

Fredrik

Inlägg: 28

Ett företags värde är vad du kan sälja det för - går inte teoretiskt att räkna fram. Ett riktvärde många rörelsemäklare använder sig av är, bruttovinsten under innevarande år, dvs omsättningen x marginalen = Köpeskilling.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat