Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

registrera företag via verksamt.se

Inlägg 1 av 4

2012-07-08, kl 22:35

Jan2012

Jan2012

Inlägg: 3

registrera företag via verksamt.se

Hej !

Behöver verkligen lite hjälp om jag ska starta företag, och från början ska inte ha nån anställda, ska jag behöva registrera mig som arbetsgivare ändå ? vad är det bra eller dåligt om jag gör det ?
Tacksam för svar !!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2012-07-11, kl 15:07

Zandman26

Zandman26

Inlägg: 1

Ja du måste bli en arbetsgivare för att kunna ha ett företag, men om du räknar med att tjäna mindre än 30.000 om året på verksamheten kan du starta det som hobbyverksamhet.
Då slipper du förstås också att starta ett företag, men om du ska ha det som heltidsjobb kommer ju detta inte att fungera då ingen kan leva på 30.000 om året.
Problemen som uppkommer med att du startar ett företag är att du inte har någon rätt till bidrag som till exempel socialbidrag så länge som du äger ditt företag, dessutom måste du också försäkra dig i företaget då hemförsäkring inte täcker att du jobbar hemma (om detta var tanken).
Sedan måste du också "föra bok" vilket du kan lära dig hos skatteverkets kostnadsfria kurser, men innan du tar detta steg tycker jag du ska gå på antingen skatteverkets eller arbetsförmedlingens starta eget kurser vilka förstås är kostnadsfria.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2012-07-11, kl 18:51

Jan2012

Jan2012

Inlägg: 3

Tack ! Då vet jag det !

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2012-07-12, kl 09:47

ekpresenter

ekpresenter

Inlägg: 26

Hej, ville bara säga att man måste inte registrera sig som arbetsgivare för att starta ett företag. Det behöver man inte göra förrän man vet att man kommer att behöva anställa eller om man planerar att anställa någon snart.
/Ewa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat