Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Regler för enskild firma, gräns mellen privat och företag

Inlägg 1 av 7

2004-11-20, kl 14:22

username

Magnus
Henriksson

Inlägg: 9

Regler för enskild firma, gräns mellen privat och företag

Jag är på gång att starte enskild firma som ska syssla med legotillverkning av maskinbearbtade produkter, försäljning av egna och importerade produkter samt ev. handel med begagnade bearbetningsmaskiner.

Jag har lite svårt att förstå gränsdragningen mellan privat ekonomi och företagets ekonomi. Vad gäller t.ex om jag äger en maskin som jag har köpt privat som jag sedan vill att firman ska äga? Kan man säga att maskinen ingår i firman från start, eller ska den säljas av mig till min egen firma? Vad händer då med moms etc?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2004-11-20, kl 17:17

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Vad du får dra av innan företagsstart är konsultationskostnader, förbruknings-kostnader-förbrukningsinventarier, telefonkostnader och kontorskostnader. Detta gäller momsen varorna är naturligtvis också avdragsbara men vänta med maskininköpet tills företaget är inregistreat. Skulle du behöva mer konkreta råd velket aldrig är fel kan du vända dig direkt till mig [email protected]

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2004-11-21, kl 21:27

username

Magnus
Henriksson

Inlägg: 9

OK, men nu är maskinen redan inköpt. När jag startar företaget, måste då företaget köpa maskinen av mig personligen? vem bestämmer i så fall värdet?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2004-11-21, kl 23:13

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ja, företaget köper maskinen av dig. Värdet beror naturligtvis på när den är inköpt men då räknas hela summan in inklusive moms. Är det en gammal maskin kan man ta en värderingsman som är utsedd av kammarkollegiet men en sådan person är inte gratis så det beror på värdet av maskinen. Det är flera faktorer som spelar in hur man gör. Detta var bara kortfattat.

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2004-11-22, kl 00:04

username

Magnus
Henriksson

Inlägg: 9

OK, då förstår jag ungefär...
På vilket sätt påverkas företagets och min ekonomi om maskinens pris blir för högt resp. för lågt jämfört med marknadsvärdet?
Visst borde det vara fördelaktigt för mig att sälja maskinen så "dyrt" som möjligt till mitt eget företag? Då blir ju även momsdelen större, som sedan kan dras av. eller är jag ute och cyklar? Jag känner mig minst sagt förvirrad...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2004-11-22, kl 17:38

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ja du är ute och cyklar. Momsen på dessa inventarier kan du inte dra av. Jag kanske var otydlig. Se det som ett helhetsbelopp. Du kan ju dra av hur mycket som helst för maskinen, men du lär få skattemyndigheten på dig och det är kanske inte så kul.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-02-04, kl 00:20

username

Magnus
Henriksson

Inlägg: 9

OK, nu har jag läst på lite och tror att jag förstår.
Jag undrar nu hur jag i praktiken "säljer" min maskin till mitt eget företag?
Jag vill ju helt enkelt att maskinen ska ingå i företaget från början och har inte tänkt få ut några pengar från företaget. Däremot vill jag att maskinen ska bokföras som en investering till ett visst värde i företaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat