Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

regler för skatteavdrag

Inlägg 1 av 8

2004-12-06, kl 00:43

username

Magnus
Henriksson

Inlägg: 9

regler för skatteavdrag

Om jag i min enskilda firma köper diverse inventarier så får de ju dras av, endera direktavdrag med hela beloppet eller ett mindre belopp per år vid avskrivning. Men får skatteavdraget göras från min personliga inkomstskatt, eller måste det vara avdrag från företagets vinstskatt?

Om avdraget endast gäller för företagets vinstskatt och företaget gör ett nollresultat, kan man då "spara" avdragen till nästföljande år?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2004-12-06, kl 01:19

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag tror du krånglar till det lite. När avdragen är gjorda har du ex. en lön som är ungefär hälfen av bruttot resten går till skatt och sociala avgifter och blir det minus så sparar man bara underskottet till nästa år eller året därpå, osv
Om man vet att man ett år kommer att få mycket inkomster kan det vara bra att ha ett stort undersott men det är ekonomistyrning.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2004-12-06, kl 08:10

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det är ju inte bara inventarier som du gör "avdrag" för utan även alla andra kostnader som du har i firman. Efter att du bokat alla dina intäkter och alla dina kostnader så har du ett resultat kvar, och det är detta resultat som blir din inkomst av näringsverksamhet. På detta resultat ska du betala skatt och sociala avgifter där skatten är din privata medans de sociala avgifterna också blir en kostnad i firman. Går du med plus betalar du skatt, går du med minus så betalar du inget. Om förlusten är 10.000 ett år så startar man nästa år med den förlusten och de första 10.000 man har i vinst slipper man skatt på det året. Rullanden underskott heter det på fackspråk, dvs ett underskott rullar vidare till nästa år, läggs samman med det årets resultat, som om det återigen blir minus rullar vidare til nästa år.
De första åren man har företaget får man däremot lov att kvitta ett underskott i firman mot sin skatt i tjänst. Har man inte ett jättestort behov av att få tillbaka skatten i likviditet så bör man undvika att göra detta då avdragen på så vis blir mycket minder värda.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2004-12-06, kl 19:12

username

Magnus
Henriksson

Inlägg: 9

OK tack. Kan man säga såhär:?
intäkter-kostnader=resultat, som skatten beräknas på. I kostnader ingår t.ex inköpt material, små investeringar under 5000:- och del av större investeringar som skrivs av på flera år.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2004-12-07, kl 19:32

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Just precis så, svårare är det inte i grunden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2004-12-07, kl 23:46

username

Magnus
Henriksson

Inlägg: 9

Bra!
Hur är det då med t.ex avdrag för bruk av min personliga bil inom företaget? (man får göra avdrag med 16 kr per mil har jag läst)
Är det ett avdrag från min skatt liknande avdraget för bilkörning till och från jobbet, eller drar man av 16 kr/mil från företagets resultat?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2004-12-08, kl 08:37

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Alla kostnader som man har för att få intäkterna är kostnader som ligger i företaget, alltså påverkar resultatet. Milersättningen dras alltså från resultatet om du kör i tjänsten, är det körningar till och från företaget/jobbet är däremot en privat kostnad och dras från skatten enligt samma princip som när du är anställd, dvs det måste vara över 7.000 kronor. Regeln för tidsvinst finns också men den brukar man alltid kunna klara eftersom man som egen företagare nästan alltid istället kan hävda att man behöver bilen i firman så många dagar att kravet på tidsvinst upphävs.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2004-12-10, kl 00:57

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ibland kan det vara bra att ha företaget hemma, (inte så långa resvägar) utan taxan startar direkt.

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat