Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Regler som gäller när jag vill ta betalt

Inlägg 1 av 8

2004-10-21, kl 22:36

username

Dmitriy
Prokopov

Inlägg: 34

Regler som gäller när jag vill ta betalt

Jag driver en websida privat. Sidan är ett forum med bra antal medlemmar. Jag har fått förfrågan av ett antal företag som vill placera banners på sidan mot betalning.
Vilka regler gäller då, måste jag starta en firma, kan jag ta betalt av dem för deras banners utan att ha firma ? Vad ska man tänka på då.
Tacksam för svar.
Dmitriy

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2004-10-22, kl 08:32

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det finns väl egentligen tre alternativ och vilket som är bäst måste du själv känna efter och placera in i din situation för övrigt. du kan få pengarna som lön (beror ju helt på om utbetalarna vill göra så), du kan starta ett företag eller hobbyverksamhet. Både när det gäller hobby och företag kan du sedan ta upp kostnader du har för att ha din websida, något som gör det mer fördelaktigt än tt få pengarna som lön.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2004-10-23, kl 02:29

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Karin har helt rätt men en sak man kan tänka på är att det anses mer rumsrent att ha ett företag. Det finns en del andra fördelar också. Den förste jag hjäpte att starta företag, driver det än i dag 35 år senare. Blygsam men stabil versamhet.
Behöver du fler av mina råd meila till [email protected]

Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2004-10-23, kl 10:12

username

Dmitriy
Prokopov

Inlägg: 34

Tacksam för snabba svar. Väldigt bra att man kan lita på det här forumet när man är i behov.

Ok. om man nu ska starta ett företag bara för att driva webbsidan och ta betalt, räcker det med enskild firma då?
Då jag kan inget om att driva ett företag, vill jag ha den enklaste möjliga formen av bolag, då webbsidan tar inte betalt för annat en bannerreklam.

Mvh
Dmitriy

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2004-10-23, kl 17:19

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det räcker bra med en enskild firma. Normalt är jag ingen förespråkare för hobbyverksamhet utan tycker att man ska starta företag istället men i ditt fall är jag mera tveksam. Du vekar egentligen inte vara intresserad av att driva ett företag utan mera att lösa problemet med att kunna ta emot pengarna och då är det egentligen "att skjuta över målet" att starta ett företag bara för detta. Vad jag förstår så är det inte heller så att du tänker ge dig ut och söka flera kunder för bannersplacering så då kommer det inte heller att spela någon roll för dina kunder om du är ett "företag" eller ej, de har ju redan sökt upp dig som privatperson. Mycket tycker jag beror på din situation i övrigt, har du tänkt över sånt som påverkas av att du blir näringsidkare, ex rätt till A-kassa, studielån osv.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2004-10-23, kl 22:16

username

Dmitriy
Prokopov

Inlägg: 34

Tack så mycket för era råd !! Hobbyverksamhet lär det bli. Underbar tjänst ni driver här. Keep up the good work.
Mvh

Dmitriy

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2004-11-28, kl 01:37

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är mycket kloka ord och om ett par veckor kanske jag håller med dig. men till dags dato behöver man inte gömma undan pengar det finns en hel del saker som de flesta inte tänker på som är riktigt bra. Det är därför jag är rådgivare i första hand vid start av företag men naturligtvis har jag kunskaper som du som sträcker sig bortom Sveriges gränser om så skulle vara fallet att det blir omöjligt att driva företag har. Ett ex. fick jag nyligen och är det sant vilket jag inte hunnit kontrollera ännu så kanske det blir mer av den varan som du avslutar ditt brev.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2004-12-23, kl 13:54

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Just nu pratas det mycket om när arbetskraft kommer till Sverige från baltikum. Själv åker jag till Lettland för at titta på en del bra möjligheter att starta upp företag där. Alla som har något intresse att följa mig i spåren är välkomna att mejla till mig. [email protected]
Det finns en hel del varianter. De svenska myndigheterna har föga förståelse för kostnader och verkar som du säger vara fientligt inställda till företagare det kan man även se på detta forum annarts skulle det inte uppstå så mycket frågor och detta är bara toppen på ett isberg.

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat