Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Resebyrå

Inlägg 1 av 7

2009-07-13, kl 10:13

username

Jimmy
Berggren

Inlägg: 3

Resebyrå

Tänker starta en nischad resebyrå, men det finns så makalöst lite info om att starta egen resebyrå, speciellt med tanke på hur många småföretagare det finnssom har gjort det.Nån som vet vart man kan hitta mer info? Httar lite småinfo här & där men väldigt svårt att få en översiktlig bild.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2009-07-13, kl 13:32

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Tänker du erbjuda resor inrikes, utrikes eller både och?

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2009-07-13, kl 13:37

username

Jimmy
Berggren

Inlägg: 3

Utrikes

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2009-07-13, kl 13:56

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

För att starta egen resebyrå eller starta eget reseföretag skulle jag börja med att kontakta branschförbundet. Efter en snabb sökning hittade jag detta: Researrangörsföreningen i Sverige (RiS). Tyvärr hittade jag ingen hemsidesadress, men du når dem på tfn: 08-614 30 00.Det finns även en förening som heter Svenska Resebyråföreningen (SRF), som du kan prova att kontakta. Se: www.resebyraforeningen.se

Branschen har två ledande tidningar:
www.resflex.se
www.travelnews.se

Resflex vänder sig till dom som jobbar aktivit med att boka resor åt kunder, och Travelnews fokuserar på vd, styrelse och övrig ledningen på resebolagen. Största branschmässan i Sverige heter TUR, och arrangeras i mars varje år i Göteborg. Där kan du komma i kontakt med svenska och utländska researrangörer. Se:www.tur.se

Om du ska sälja paketresor måste du kontakta Kammarkollegiet för att sätta upp en så kallad Resegaranti. Mer om detta kan du läsa på:
www.kammarkollegiet.se/resegar/resegar.html

Lycka till!

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2009-07-13, kl 14:51

username

Jimmy
Berggren

Inlägg: 3

Tack så mycket! Om det här går vägen så bjuder jag dig på en resa ;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2009-07-13, kl 15:30

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Tack!

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2009-07-13, kl 17:10

M1234rt

M1234rt

Inlägg: 65

om du planerar resor österut kan jag hjälpa dig med ryssland. jag har en ganska bra ide angående historiska resor. Hör av dig på [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat