Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Resekostnad

Inlägg 1 av 6

2008-01-08, kl 15:40

linusji

linusji

Resekostnad

Hej jag har en fråga ang. resekostnad, nämligen vilka typer av kostnad ska räknas som företagets och vilka som privat deklarationsmässigt.
Jag driver en konsult EF och har 3 typer av resor:
1. busskort - till kunder för att utföra arbete
2. tågbiljett till olika orter för att träffa möjliga kunder.
3. flygbiljett + hotellkostnad till konferens/utbildning

Jag skulle vilja veta hur jag ska bokföra dess kostnader? Enligt skatteregeln så är resekostnad över 7000 avdragsgill, gör man detta avdrag på företagsdeklaration eller privat deklaration?. Och, räknas 3 också som en sån resekostnad, eller bara som en vanlig företagsutgift?

Tack på förväg för alla svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2008-01-08, kl 17:29

username

Kent

Alla resor inom företaget tar du upp i företagets bokföring så ALLT är avdragsgillt. Det är dom PRIVATA resorna till och från jobbet som du får bekosta själv upp till 7000 kr. Resor till och från kunder/potentiella kunder, utbildning, inköp av varor osv är avdragsgillt till 100%. Använder du egen bil ser du till att du har en körjournal och då för du in den i din bokföring och då är det en kostnad för företaget som det inte behöver skatta för.
Detta gäller även för traktamenten om du skulle övernatta på annan ort i samband med utövandet av din tjänst för företaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2008-01-08, kl 23:07

linusji

linusji

Tack Kent för ditt svar.  Jag har en fråga till: Jag jobbar som konsult på plats hos kunder, dvs resorna till och från jobbet i mitt fall är samma som resor till och från kunder. Gäller det 100% avdragsgillt i mitt fall oxå?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2008-01-09, kl 01:06

username

Kent

Antagligen så är ditt företag registrerat på din hemadress och det är från den du utgår, eller om du har ett kontor någonstans, så utgår du fdärifrån vid dina beräkningar. Äker du till affären och köper ex.vis skrivarpapper eller nåt annat till firman tar du upp det i bokföringen också och betalar ut dina utlägg till dej själv. Det är likadant med ALLA dina arbetsredskap också. Bläck till skrivaren, porto, kuvert, cd-skivor- skyddskläder, reklam, osv., osv. Alla resor till och från uppdragsgivare, inköpsresor, utbildningsresor, osv. Så ALLA kostnader tar du upp i bokföringen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2008-01-09, kl 11:38

linusji

linusji

Tack så mycket för förklaring!. Du tog upp det me arbetsredskap som jag tycker är intressant att fråga: arbetsredskap som inte är engångskonsumerad måsta man har en avskrivning har jag hört. Var går gränsen där? Jag vet datorer och skrivare räknas som inventarier och ska avskrivas, men kläder, möbler, hårddiskar och sånt? Såna är ju inte engångskonsumerade, men ska man avskriva dem oxå?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2008-01-09, kl 12:02

username

Kent

Förr var gränsen vid 3000 kr men den höjdes till 5000 eller 10000 kronor. Kolla med skattemyndigheten. Antagligen finns det några som kan detta betydligt bättre än jag här på forumet. Jag syftar då bl.a. på Karin Jönsson och Stig Fohrman i första hand men det finns flera.
Sedan kan du köpa in inventarier för betydligt större belopp men som anses ha en väldigt kort livsläng och då kan du göra avskriningarna på den beräknade livslängden. Jag vet att såna som jobbar inom IT-branschen kan skriva av sina datorer på 3 år då utvecklingen är så snabb så 3 år gamla datorer anses inte vara tillräckligt uppdaterade.
Kläder kan du endast skriva av om det är skyddskläder eller om det finns krav på uniform eller en viss typ av kläder på dina arbetsplatser. Har du däremot reklam för din firma på kläderna kan du lägga in dom under reklamkontot och göra avskrivningarna direkt oavsett hur stora kostnaderna är. Många kåper t-shirts och jackor med reklamtryck på. Ett tips är att köpa t-shirts med din logga och firmanamnet på och dela ut några och behåll några själv. Likadant med en jacka. Köp en snygg jacka hos sådana som håller på med profilkläder och sätt dit din logga och firmanamnet.
Likadant om du köper dyra förbrukningsvaror kan du dra av dom kostnaderna direkt också.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat