Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Sälja din affärsidé

Inlägg 1 av 5

2012-01-14, kl 13:21

Henke

Henke

Inlägg: 7

Sälja din affärsidé

Hej!
Jag har ett lite bekymmer med min affärsidé just när det kommer till det klassiska momentet likviditetsbudget. I mitt fall handlar det om att utveckla en produkt som ger ett något högre kundvärde än redan existerande produkter på marknaden. Men den har inte tillräcklig teknisk höjd för att patenteras (även om den hade det hade jag ej kunnat finansiera patentering. Ohyggligt kostsamt). Här handlar det om att sälja in ett mervärde med ett enkelt tillägg av funktion på en existerande produkt, och man måste gå ut brett – både genom marknadsföring och säljkanaler. Själv sitter jag varken på en väletablerad säljkanal, och inte heller en kapital tillräckligt att bygga en kommunikationsplattform samt gå ut med en bred marknadsföringskampanj.

Börjar fundera på om man – trotts avsaknad om patent – kan sälja en idé till ett företag. Någon som har erfarenhet av detta?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2012-01-28, kl 13:17

Pege

Pege

Inlägg: 18

Att sälja en idé är nog mycket svårt. Du måste ha någon expertkunskap eller hemlighet som är ditt kapital. Om du kan presentera idén på ett trovärdigt sätt och samtidigt är säker på att du är oumbärlig för att genomföra projektet... kanske. Tänk också på att andra tänker ut nya idéer hela dagarna. Som du beskriver det har du kommit på en förbättring av en befintlig produkt. Tillverkning, logistik och marknadsföring är därför en mycket stor del av framgången, troligen helt avgörande. Kanske du skall ta hand om det och köpa in produkten från en underleverantör som helt enkelt tillverkar enligt dina instruktioner?

Besök gärna www.biziq.se så kanske vi kan hjälpa dig på vägen.

PG

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2012-02-03, kl 02:20

MaxRoy

MaxRoy

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av: Pege

Att sälja en idé är nog mycket svårt. Du måste ha någon expertkunskap eller hemlighet som är ditt kapital. Om du kan presentera idén på ett trovärdigt sätt och samtidigt är säker på att du är oumbärlig för att genomföra projektet... kanske. Tänk också på att andra tänker ut nya idéer hela dagarna. Som du beskriver det har du kommit på en förbättring av en befintlig produkt. Tillverkning, logistik och marknadsföring är därför en mycket stor del av framgången, troligen helt avgörande. Kanske du skall ta hand om det och köpa in produkten från en underleverantör som helt enkelt tillverkar enligt dina instruktioner?

Besök gärna www.biziq.se så kanske vi kan hjälpa dig på vägen.


Lånar lite om ok, om du har en uppfinning utan patent då, går det få igenom ett sälj där 5 % av all vinst går till en själv och resten får företaget som producerar och lanserar produkten?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2012-02-03, kl 17:50

Pege

Pege

Inlägg: 18

Siffran 5% kanske är i underkant om det är en del av vinsten. Försök att låsa upp partnern innan du visar för mycket, annars har du bara gett bort din idé.

PG

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2012-02-05, kl 13:12

Henke

Henke

Inlägg: 7

Hej Pege
Det är precis det som MaxRoy är inne på som jag också undrar. I ett affärsupplägg där den ena parten (som ej har kapital att realisera en produkt) ska presentera idén för en redan befintlig stor aktör på marknaden, så är maktbalansen något ofördelaktig. Känns som att man blir snuvad på hela caset samma stund som man framför det. Hur hanteras sånt här affärsupplägg normalt? Det måste ju bli en typ av uppgörelse där man har avtalat om royalties (typ en viss % av säljintäkt). Är det ens möjligt att genomför en sådan typ av uppgörelse?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat