Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Sälja handelsbolag

Inlägg 1 av 2

2005-01-17, kl 23:24

username

Olle
Westin

Inlägg: 4

Sälja handelsbolag

Hej!

Hur går det egentligen till att sälja ett handelsbolag? Finns det någon bra information på nätet, jag har sökt som 17 men hittar inget!

Vad jag är framförallt intresserad av och som jag hoppas få svar på här är: Om jag och mina vänner säljer ett handelsbolag - blir de som köer det då juridiskt och ekonomiskt ansvar för eventuella stämningar osv som rör tiden INNAN vi sålde bolaget?

1000 tack!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-01-18, kl 09:19

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

När du vill sälja dina andelar i ett HB så fungerar det i princip likadant som om du skulle sälja aktier i ett AB. Bolaget finns kvar med samma skulder och tillgångar som tidigare och påverkas inte av att en av ägarna säljer sina andelar till någon annan. Skillnaden mellan AB och HB här är ju isåfall det egna kaitalet kontra försäljningspriset på andelen. I ett HB kan du som ägare först ta ut dina sparade vnster och sedan sälja andelen, i ett AB måste försäljningspriset vara så högt att det täcker även det sparade resultatet eftersom det ska stå kvar i bolaget.
En ny ägare blir ansvarig för bolaget skulder och åtagande precis på samma sätt som gamla ägare medans den avgående bara kan vara ansvarig för skulder och åtanganden som uppstått före han avgick ur bolaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat