Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Sälja inventarier...

Inlägg 1 av 8

2007-01-02, kl 08:56

jorgene

jorgene

Inlägg: 21

Sälja inventarier...

För ett tag sedan skrev jag en fråga om hur man bokför försäljning av inventarier, och fick då ett antal svar (tack!) om detta, liknande det följande från Karin:

Om du säljer för exakt det bokförda värdet så är konteringen du själv gjort från början riktig. Resultaträkningen påverkas inte alls då försäljningen varken ger en intäkt eller en kostnad då du bara byter värdet av en tillgång (inventarien) mot värdet i en annan tillgång (pengar). Skulle du däremot sälja till ett pris som är högre än det bokförda värdet så ska mellanskillnaden bokföras på kontot för vinst vid avyttring av maskiner och skulle du sälja till ett lägre värde så ska differansen bokas på kontot för förlust vid avyttring av maskiner och inventarier.

Men, efter att ha fått tag på splitternya "BOKFÖRING & FÖRENKLAT ÅRSBOKSLUT -- ENSKILD FIRMA" från Björn Lundén Info (ännu bara tillgänglig från deras hemsida), så är jag lite lätt förvirrad igen. Däri står nämligen följande att läsa om försäljning av inventarier:

Om du säljer ett inventarium ska försäljningsinkomsten minska inventariernas bokförda värde. Du bokför försäljningsinkomsten på 1222 "Årets ersättning för inventarier". Du bokför ingen vinst eller förlust i samband med avyttringen. Ev vinst eller förlust kommer att påverka resultatet i och med att försäljningsinkomsten påverkar avskrivningsunderlaget för inventarier. Köper och säljer du däremot ett inventarium under samma år, blir det dock aktuellt att bokföra en vinst eller förlust.

För mig verkar det solklart att man inte skall bokföra vinst/förlust vid försäljning av inventarier -- åtminstone inte numer? Kan det vara så att detta ändrats i samband med de nya regler som börjat gälla fr.o.m. 1/1 2007?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2007-01-02, kl 12:24

antonio

antonio

Inlägg: 240

Jag minns den tråden, verkar finnas stora skillnader i hur kontoplan för enskilda näringsidkare och de andra ser ut.

Principen är dock samma.

"Köper och säljer du däremot ett inventarium under samma år, blir det dock aktuellt att bokföra en vinst eller förlust."

...

"För mig verkar det solklart att man inte skall bokföra vinst/förlust vid försäljning av inventarier"

Så fort det uppstår en vinst / förlust vid försäljning av en inventarie ska det påverka resultat räkningen.
Man definierar en vinst / förlust av en avyttring när det bokförda eknomiska värdet inte är detsamma som försäljningsvärdet...

Ex; En maskin köps för 1000 kr år 1, skrivs av med 200 kr / år, slutet av år 2 är det ekonomiska värdet 1000-200-200=600
År 2 säljer du maskinen för 1000... uppenbarligen är din vinst 400 eftersom det bokförda/ekonomiska värdet < försäljningsvärdet.. och ska därför påverka resultat positivt.

Oavsett hur du konterar händelsen måste ovanstående exempel ge en vinst på 400 kr år 2 som påverkar resultatet?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2007-01-02, kl 13:20

jorgene

jorgene

Inlägg: 21

Så fort det uppstår en vinst / förlust vid försäljning av en inventarie ska det påverka resultat räkningen.
Man definierar en vinst / förlust av en avyttring när det bokförda eknomiska värdet inte är detsamma som försäljningsvärdet...

Oavsett hur du konterar händelsen måste ovanstående exempel ge en vinst på 400 kr år 2 som påverkar resultatet?
Japp, jag är helt med på att det i sig uppstår en vinst/förlust, samt att detta måste påverka resultaträkningen. Skillnaden tycks vara att det här sker på ett "indirekt" sätt; att försäljningsvinsten påverkar årets resultat indirekt.

--> du gör en försäljningsvinst på ett inventarium
--> du bokar bort hela försäljningssumman (exkl. moms) mot bokförda värdet på dina inventarier (vid restvärdesavskrivning = klumpsumma som skrivs av med 25% per år)
--> årets totala avskrivningsunderlag minskar då med mer än det bokförda värdet
--> årets avskrivningsbelopp blir i sin tur mindre än det blivit om vinsten bokförts separat på eget konto
--> detta slår direkt på årets resultat, och årets vinst blir större
--> du får betala in mer i skatt (vinsten är ju det enda du beskattas för i enskild firma).

Det bör ju vara så man skall tolka bokens "Du bokför ingen vinst eller förlust i samband med avyttringen". Jag tror inte de menar att vinst/förlust inte existerar, utan just att den inte bokförs separat, på eget kontonummer. Resultatpåverkan kommer ju ändå att ske indirekt, enligt exemplet ovan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2007-01-02, kl 14:09

antonio

antonio

Inlägg: 240

Konstigt att man överkomplicerar så mycket för enskilda näringsidkare, borde det inte vara tvärtom...

Med risk för att vilseleda dig får du nog vänta på att någon annan ger sig på frågan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2007-01-02, kl 14:25

jorgene

jorgene

Inlägg: 21

Tack för din input, Antonio, det uppskattas!

Vet dock inte om jag håller med om att detta systemet skulle vara mer komplicerat? Förutsatt att Restvärdesavskrivning används, så har du med detta system en summa du jobbar mot, dvs det totala avskrivningsunderlaget/bokförda värdet. Nya inköp adderas till denna summa, försäljningar subtraheras och avskrivning sker med 25%/år. Ganska enkelt, som jag ser det?

Och -- om resonemanget ovan (och boken) stämmer -- så får man påverkan på resultaträkningen indirekt och "på köpet" med denna metod. Utan enskilda konton för vinst/förlust.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2007-01-02, kl 14:45

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Att bokföra vinsten/förlusten direkt mot inventariekontot och justera med avskrivningar är ett förenklat sätt men för att det ska fungera i praktiken så måste vissa kriterier vara uppfyllda. för att aldrig riskera att hamna i "omöjliga" siyuationer så tycker jag att det är enklare och mer överskådligt att bokföra så separerat som möjligt.
För att åskådliggöra så förtsätter jag med exemplet på inventarien köpt fört 1000 kr och som är avskriven med totalt 400 kr.
Endera bokför man förenklat inköpet på 1220 och krediterar samma konto med de olika årens avskrivnigar. När man då kommer till år tre när inventarien säljs så finns 600 kr bokförda på kontot.
Om nu du säljer den för 1000 kr och krediterar kontot med dessa så får du -400 i värde på just den inventarien. Finns det fler inventarier så justeras detta automatiskt genom att man får göra 400 kr mindre i avskrivningar MEN om det intge finns inventarier nog att kompensera denna justering?? Alla förklaringar till hur man bokför på detta vis utgår från att man som företag varje år köper nya inventarier och att aldrig denna situation kan uppstå men defacto gör den det.
Själv föredrar jag därför att alltid bokföra vinst/förlust för sig och avskrivningar för sig och därför aldrig riskera att hamna i situationer där avskrivningarna kanske skulle bli en intäkt.
Resultatet i slutändan blir ändå alltid detsamma så varför inte även bokföringsmässigt visa vad som verkligen händer istället för att spara en transaktionsrad i bokföringen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2007-01-02, kl 15:25

jorgene

jorgene

Inlägg: 21

Tack även för din input, Karin!

Jag förstår din invändning om att hamna i en "omöjlig situation", men i mitt fall är den så gott som utesluten (i min bransch går den tekniska utvecklingen fort => löpande inköp/modernisering av inventarieparken är något av en förutsättning för företaget). Jag kommer aldrig att vara ens i närheten av att kunna sälja ett enskilt inventarium för mer än hela mitt resterande avskrivningsunderlag. Men, som sagt, "point taken"!

För att sammanfatta lite, då:
Båda sätten att redovisa vinst/förlust vid försäljning av inventarier är möjliga att använda; inget av dem är bokföringsmässigt felaktigt. Men (som vanligt, frestas man säga... :-)  ), så blir bokföringen bättre och mer lättöverskådlig ju mer jobb man lägger ned på den.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2007-01-03, kl 15:38

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Rätt sammanfattat! Man ska dock vara klar över att detta gäller i en enskild firma. I ett AB skulle aldrig en revisor gå med på att bokföringen innehöll denna typ av nettokontering då man inte ens bokför all avskrivning på kontot för avskrivningar utan särskiljer överavskrivningar från de planmässiga avskrivningarna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat