Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Självfakturering

Inlägg 1 av 2

2006-02-02, kl 21:41

username

Olle
Hildebeck

Inlägg: 13

Självfakturering

Jag fick förslaget förut att göra en självfaktuering för att få ut en provision att betala till tjejer som hyr frisörstolar i en lokal som jag har. Men hur gör jag en självfaktuering?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-02-02, kl 23:20

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Självfakturering innebär helt enkelt att det är du som köpare som skriver fakturan istället för som normalt säljaren. Om du ex ska betala provisioner till företag A så är det ju normalt A som skriver en faktura till dig, du kollar att det är rätt belopp och betalar till A på förfallodagen. I både din och A:s bokföring finns fakturan med, som en kundfaktura hos A och som en leverantörsfaktura hos B. Vid självfakturing så skriver du ut en faktura själv där du är köpare och A säljare, det måste bara framgå av fakturan att det är en självfaktura som du själv upprättat. På förfallodagen så skickar du över pengar till A och också en avräkningsnota som visar vad betalningen avser. Nu finns fakturan bara i din bokföring, säljaren har bara ett kvitto på betalningen. För att det ska vara OK att göra s här så måste det dels finnas ett grundläggande avtal mellan er om provisionens storlek och säljaren måste också få en chans att godkänna "sin" faktura.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat