Bli medlem
Glömt lösenordet?

E-mail:

Lösenord:

Antal medlemmar:

83997 st

Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skattefråga sommarjobbare i ett handelsbolag

Inlägg 1 av 2

2012-05-09, kl 09:03

GrönaFingrar

GrönaFingrar

Skattefråga sommarjobbare i ett handelsbolag

Jag har två tonåringar som vill jobba i sommar men det är svårt då ingen av dem fyllt 15 år. Vi satt och spånade vid köksbordet om en service-tjänst över sommaren.

Det finns ett HB som kan driva "service-delen" som utför alla trädgårdsrelaterade tjänster samt enklare röjning.
Denna service-del som heter XX service anställer dessa sommarjobbare (mina barn) som får lön som vanligt. Företaget fakturerar köparen av tjänsten (vilket innebär rotavdrag gissar jag?)

Nu till frågan: Tanken är att grabbarna ska kunna tjäna åtminstone 60 kr/timme ca.
Hur funkar det med skatter och sociala avgifter till ungdom? Vad måste vi ta för timarvode för att det ska fungera som vi tänkt? (helst skulle vi vilja ligga på 100 kr/timme EFTER rotavdrag)
Hur fakturerar man med rotavdraget avdraget redan? Måste vi som företag ligga ute med kostnaden och sedan deklarera och få det tillbaka?
Jag vet inte hur man ska räkna, jag är hantverkare men jag kan inget om siffror eller papper =)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-06-12, kl 00:53

Balansekonomi

Balansekonomi

Hej! Du får ta 200 kr plus moms, 250 kr
Du fakturerar kunden 250 kr, kunden har sedan möjlighet att utnyttja ROT/RUT-avdraget.
Kunden betalar då hälften, 125 kr. Momsen på 50 kr går till momskontot.
Hela beloppet måste stå på fakturan och där efter har man en förbehållstext där det framgår att fakturan innehåller ROT/RUT-avdrag och om detta inte skulle gå igenom hos SKV, ska kunden betala hela fakturabeloppet.
Inom 3 veckor kommer en utbetalning från SKV.
Skolungdommar har en skattefrihet upp till 18700 kr
Som arbetsgivare så måste man betala 15,49% för de som inte fyllt 26 år.
Du ligger inte ute med någon kostnad utan bara din/er arbetsinsats.

Att tänka på, ROT/RUT-avdraget gäller bara arbete,inte matriel. Man kan få använda sig av två momskoder i så fall.

Hoppas det har blivit lite lättare att förstå.

Har du ytterligare frågor så går det snabbare med mailadressen thomas.bofeldt@telia.com

Mvh Thomas

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat