Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 3

1 2 3
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skriva av dator på 1 år?

Inlägg 1 av 25

2007-06-04, kl 11:32

username

Anton
Gren

Inlägg: 3

Skriva av dator på 1 år?

He,
jag har hört att man kan skriva av en ny dator på 1 år om det är så att man jobbar som datakonsult, (programmerare, designer) eller har ett arbete som kräver mycket av datorn. Stämmer detta? Jag kan inte hitta någon info. om detta kan någon bekräfta eller hänvisa till info kring detta?

MVH
Anton

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 25

2007-06-04, kl 11:54

antonio

antonio

Inlägg: 240

Sålänge du kan motivera det så kanske. Om du menar att datorn efter 1 år är ekonomiskt obrukbar du lika gärna kan slänga den i soptunnan så visst. Men är det verkligen så?

Om datorer omsätts så snabbt kanske du kan ha dessa som omsättningstillgång på något sätt... undrar ifall det är möjligt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 25

2007-06-04, kl 13:58

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Problematiken uppstår först när datorn du köper kostar över 10.000, annars tar du upp det som en kostnad direkt. Enda kravet för detta är att du avslutar året med ett riktigt årsbokslut istället för ett förenklat.
Men om den nu skulle kosta mer än 10.000 så ska du kunna svara på frågan: Vad ska jag använda denna dator till idag? Kommer jag att kunna använda den till det om tre år också? Svarar du ja på fråga två så måste du göra avskrivningar, svarar du nej så kostnadsför du direkt.