Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 3

1 2 3
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skriva av dator på 1 år?

Inlägg 1 av 25

2007-06-04, kl 11:32

username

Anton
Gren

Inlägg: 3

Skriva av dator på 1 år?

He,
jag har hört att man kan skriva av en ny dator på 1 år om det är så att man jobbar som datakonsult, (programmerare, designer) eller har ett arbete som kräver mycket av datorn. Stämmer detta? Jag kan inte hitta någon info. om detta kan någon bekräfta eller hänvisa till info kring detta?

MVH
Anton

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 25

2007-06-04, kl 11:54

antonio

antonio

Inlägg: 240

Sålänge du kan motivera det så kanske. Om du menar att datorn efter 1 år är ekonomiskt obrukbar du lika gärna kan slänga den i soptunnan så visst. Men är det verkligen så?

Om datorer omsätts så snabbt kanske du kan ha dessa som omsättningstillgång på något sätt... undrar ifall det är möjligt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 25

2007-06-04, kl 13:58

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Problematiken uppstår först när datorn du köper kostar över 10.000, annars tar du upp det som en kostnad direkt. Enda kravet för detta är att du avslutar året med ett riktigt årsbokslut istället för ett förenklat.
Men om den nu skulle kosta mer än 10.000 så ska du kunna svara på frågan: Vad ska jag använda denna dator till idag? Kommer jag att kunna använda den till det om tre år också? Svarar du ja på fråga två så måste du göra avskrivningar, svarar du nej så kostnadsför du direkt.
När det är den första datorn du köper in till firman så kommer antagligen svaret på fråga 1 att vara: skapa websidor, programmera, bokföra, skriva offerer och göra kalkyler. Bokföra kommer du att kunna göra flera år framöver med samma dator, liksom att skriva brev eller göra kalkyler alltså är datorn en inventarie som skall avskrivas. Då spelar det ingen roll att du kanske känner att du måste ha en ny dator för att skapa program i.
Om du nu jobbar som programmerare så skriver du antagligen programvara för morgondagens datorer, alltså behöver du nästa år köpa en ny dator för att den du köpte iår inte längre fungerar att skapa ny programvara i. Då blir svaret på frågorna: Denna dator ska jag använda till att skapa program med och jag kan inte använda den i tre år. Bra, då är den datorn ingen inventarie utan skall kostnadsföras direkt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 25

2007-06-05, kl 08:56

username

Anton
Gren

Inlägg: 3

Tack för bra svar.
2 frågor bara.
Du skriver, om datorn kostar under 10000 så kan du skriva av den direkt. Beloppet 10000 är det en höjning av det tidigare beloppet för omsättningstillgångar som var på 5000?

Datorn kostar över 10000 jag tror mig kunna använda den i 2 år innan jag behöver en ny. Bokföringen och övriga kontorssysslor brukar jag sköta på en annan dator. Datorn kostade 18000 kan jag kostnadsföra den på 2 år eller är det 1 eller 3 år som gäller?

Tack för all hjälp.

MVH
Anton

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 25

2007-06-05, kl 09:22

antonio

antonio

Inlägg: 240

I princip ska avskrivning ske under den period som du har ekonomisk nytta av tillgången. Om datorn är användbar för sitt syfte i 2 år och sedan åker ned i soptunnan (eller självklart säljs istället) så skrivs den av under 2 år.

Som Karin Jönsson påpekar är perioden du kan nyttja tillgången för ekonomisk syfte som du ska skriva av den på (i motsats till hur länge tillgången faktiskt kan användes innan den går sönder).
Om datorn måste ersättas om 2 år så är dess ekonomiska livslängd 2 år och ska skrivas av under dessa 2 år.

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 25

2007-06-05, kl 09:33

username

Medlem
#51394

Inlägg: 14

Gränsen på investeringsbeloppet varierar beroende på om du har ett litet företag (5000 kr), medelstort företag (10 000 kr) eller stort företag (20 000 kr). Men om du beräknar att den normala livslängden på datorn är under tre år får du dra av den direkt. Så det borde vara ett år som gäller i ditt fall.

Hälsningar
Startlinjen, www.nutek.se/foretagarguiden 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 25

2007-06-05, kl 09:37

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag har ett mål som ev Regeringsrätten ska pröva om detta. Om jag får rätt förenklar det för många.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 25

2007-06-05, kl 09:38

antonio

antonio

Inlägg: 240

Intressant, visste inte att alla tillgångar med livslängd under 3 år kunde kostnadsföras direkt. Ganska generöst av farbror staten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 25

2007-06-05, kl 10:57

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Startlinjen:
Gränsen på investeringsbeloppet varierar beroende på om du har ett litet företag (5000 kr), medelstort företag (10 000 kr) eller stort företag (20 000 kr). Men om du beräknar att den normala livslängden på datorn är under tre år får du dra av den direkt. Så det borde vara ett år som gäller i ditt fall.

Hälsningar
Startlinjen, www.nutek.se/foretagarguiden Nya gränser för 2007 gäller, det utgår jag från att NUTEK borde hålla sig informerade om. 10.000 gäller för alla bolag som avslutar med bokslut, 5000 bara för de som fortfarande väljer att avsluta med ett förenklat bokslut. Det är alltså inte storleken på bolaget som avgör gränsen längre (exkl då de stora olagen med gränsen 20.000) utan på vilket sätt du avslutar årets räkenskaper.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 25

2007-06-05, kl 12:44

stifor

stifor

Inlägg: 386

Nämnas bör också att reglerna är sådana att ifall du bokför datorn som inventarie och uppskattar livslängden till 3 år, så får du ändå skattemässigt inte avskriva den snabbare än 4 till 5 år (beroende av vilket datum på året som anskaffningen sker).

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 3

1 2 3