Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Skulle uppskatta lite hjälp angående regist av företag

Inlägg 1 av 8

2005-05-29, kl 23:47

username

Medlem
#29338

Inlägg: 3

Skulle uppskatta lite hjälp angående regist av företag

Hej,

Jag kommer att starta eget klädsbutik i Nov 2005, när ska jag registrera mitt Komanditbolag, finns det någon tidsgräns för det? ska man lämna in skatte & avgiftsanmälan samtidigt med min regsitrering eller när ska man göra det senare hos skattverket...eftersom min verksamhet kommer att påbörjas Nov 2005?

MVH
Lorance

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-05-30, kl 01:16

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Då bör du nog göra det omgående. Saker och ting kan ta tid.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-05-30, kl 12:43

username

Anders
Tjernström

Inlägg: 8

Det viktigaste du ska tänka på är att försöka göra upp en tidsplan. Planera hur lång tid allting kommer att ta nu under sommaren och hösten. Jag håller med om att det bästa är att starta det så fort som möjligt, så du slipper oroa dig för frågor om registrering när du väl behöver tid för verksamheten. Ring eller maila skatteverket!! Det är ju samma regler närapå när det gäller handelsbolag och kommanditbolag.

Här har du en länk!

http://www.skatteverket.se/skatter/samlingsmenyer/foretag.html#startaeget

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-05-30, kl 23:23

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Om du vänat till efter den 1 juli med registreringen kan du förlänga det första räkenskapsåret till 18 månader och alltså deklarera första gången för hela perioden juli 2005 - dec 2006. Registrerar du nu måste du bokslut och deklaration redan dec 2005.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-05-31, kl 00:41

username

Medlem
#29338

Inlägg: 3

Tack så mycket för alla svar, uppskattar verkligen Er hjälp, men behöver man verkligen deklarerar även om verksamheten har inte påbörjats? kan man inte regsitrera sig först hos bolagsverket och två veckor innan man påbörjar verksamheten kompletera registreringen hos skatteverket?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-05-31, kl 17:20

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Maxgränsen är som karin säger 18 mån. Det kan vara bra att skriva ner inventarier redan eftter knappt halvår, så det är inte säkert att man ska ha 18 mån. Köper du exempelvis en dyr bil till företaget så sjunker ju värdet redan 1 året.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-05-31, kl 17:54

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Eftersom ett handels/kommanditbolag är en egen juridisk person så ska de deklarera oavsett om verksamhet bedrivs eller ej. Det är dock fullt möjligt att regga på bolagsverket nu och skatteregistrera sig i nov men då ska ändå deklarationen lämnas i för räkenskapsåret juni-dec.
Avskrivningarna justeras ju efter antalet mnader i det förlängda eller förkortade första räkenskapsåret. Om man normalt gör 30-% avskrivningar (maxbeloppet) så får man bara göra med 15% om räkenskapsåret är 6 månader eller med 45% om räkenskapsåret är 18 månader.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-08-13, kl 12:29

username

Kent

Inlägg: 204

Så länge man har reggat men inte sökt F-skattsedel och momsreggat sej behöver man inte lämna in nån deklaration. Men tänk på att det kan ta lite tid att få det när du väl vill sätta igång med affärerna. Tänk ckså på att om du har en låg omsättning behöver du bara momsdeklarera en gång om året. Det är både en fördel och en nackdel. Har du stora investeringar ligger du ute med mycket momspengar som kan användas i verksamheten och då kan det vara en fördel att momsdeklarera varje månad.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat